4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • anne voogt
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1882 |

    Hallo,

    Ik heb een paar vraagjes omtrent ventilatiemethodes en brandveiligeheid in een parkeergarage. Wij zijn bezig met een afstudeerproject in Suriname. De situatie is als volgt; het gebouw staat op een talud, waarin op maaiveld wordt geparkeerd. Dit principe valt onder een open parkeergarage waar we natuurlijke ventilatie willen toepassen.

    Gezien de situatie, gebouw op een talud in een warm klimaat, vragen wij ons af of er met natuurlijke ventilatie wel voldoende geventileerd kan worden of dat de verontreinigde lucht op mechanische wijze afgevoerd moet worden.
    Conform de regelgeving is het niet verplicht een ventilatiesysteem toe te passen in een open parkeergarage. Er mag van een open parkeergarage gesproken worden als deze meer dan 50% rondom geopend is. Als er voor wordt gekozen om geen ventilatiesysteem toe te passen neemt de kans op brand neemt wel toe.

    Heeft iemand een surgestie voor deze parkeergarage?

    Mvg

    j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

    Er mag van een open parkeergarage gesproken worden als deze meer dan 50% rondom geopend is.

    Mvg

    Ik ben erg nieuwsgierig waar dat precies staat vermeld.

    J. Nieuwland

    jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

    Als er voor wordt gekozen om geen ventilatiesysteem toe te passen neemt de kans op brand neemt wel toe.

    Natuurlijke ventilatie is ook een ventilatiesysteem, alleen niet in installatietechnische zin. Ik neem aan dat je mechanische ventilatie bedoeld? Het is erg flauw… maar bij natuurlijke ventilatie neemt de kans op brand juist af, omdat de kans op kortsluiting afneemt (mechanische ventilatie werkt op stroom).

    Een ventilatiesysteem in parkeergarages is in eerste instantie bedoeld om uitlaatgassen e.d. voldoende af te voeren (normaal gebruik dus). Daarnaast moet een ventilatiesysteem bij brand voldoende capaciteit hebben om een acceptabel rookniveau in de parkeergarage te creëeren. Er moet voldoende rook afgevoerd worden, zodat er redelijk zicht blijft om te vluchten en verstikking wordt voorkomen.

    Je kunt een parkeergarage is veel gevallen gewoon natuurlijk ventileren. De voorwaarden hiervoor staan in het Bouwbesluit en in NEN 2443 kun je ook veel achtergrondinformatie halen.

    De eerste vraag die je eigenlijk zou moeten beantwoorden is: hoe groot is de parkeergarage? Dat kan ik niet terugvinden in je vraagstelling. Als deze < 1.000 m² is, kun je gewoon het Bouwbesluit aanhouden. Kom je daarboven, dan valt het buiten het toepassingsgebied van het Bouwbesluit en zul je gelijkwaardigheid aan moeten tonen.
    Een handige richtlijn die veel wordt gebruikt hiervoor is "Praktijkrichtlijn (aanvullende) Brandveiligheidseisen
    op het bouwbesluit voor: Mechanisch geventileerde parkeergarages met een gebruiksoppervlakte groter dan 1000 m²".
    10-voudige ventilatie is ook op natuurlijke wijze goed realiseerbaar. De praktijkrichtlijn en NEN 2443 geven daarbij voldoende voorwaarden om de ventilatiestroming binnen de garage goed te laten verlopen. Houdt deze dus in de gaten.
    Ook de NEN 1087 geeft rekenvoorwaarden aan ventilatiesnelheden e.d.
    Mocht je het meer wetenschappelijk willen benaderen, dan kom je al snel bij een stromingsberekening terecht (oftewel CFD). Hierbij moet je goed weten hoe een brand zich gedraagt in een parkeergarage, je moet een inschatting kunnen maken van wat voor effect het talud zou kunnen hebben en je moet veel kennis hebben van de invoergegevens. Dit maakt dergelijke berekeningen moeilijk. Op wat voor niveau is het AP, mbo, hbo of wo?

    Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

    In Suriname zal de regelgeving wat anders in elkaar zitten dan hier in NL, vermoed ik… Je zou eens na moeten zoeken wat er daar geldt, wat er dus ‘acceptabel’ wordt geacht.

    Ikzelf zie niet zo hoe de kans op brand toeneemt wanneer je geen ventilatie toepast… leg eens uit?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.