Brandpreventieforum Forums Bouw Parkeergarage groter dan 1000 m2

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 3
    #364 |

Wat is de onderbouwing dat bij een stalingsgarage 1000m2 onder een woongebouw zowel een drogeblusleiding als brandslanghaspels aanwezig moeten zijn volgens de brandweer? Dit in het kader van de verkrijgen gelijkwaardigheid tav het bouwbesluit. Is dit niet dubbel op?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Heb je Dit en Dit topic al gelezen?

Verder is volgens mij meestal de truc bij grote parkeergarages om ze als niet besloten ruimte te bestempelen. Dit kun je bereiken door ze deels bovengronds te houden of stuwdrukventilatie toe te passen.

harm
    Bijdrager
    Post count: 3

Het lnb rapport gaat nog steeds over een conceptrapport
    de vraag is dit inmiddels van definitief is of is het rapport niet meer actueel omdat er inzichten in middels veranderd zijn of is het dat een op een aantal punten dit concept rapport er geen overeenstemming is.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

is het echt 1000 m2 of bedoel je >1000m2

als het 1000m2 is dan past het binnen 1 brandcomaprtiment en heeft de brandweer niks meer te eisen dan wat het bouwbesluit voorschrijft.

pj
    Bijdrager
    Post count: 46

Als de parkeergarage 1000m² is moet het BB gevolgd worden, ongeacht wat de brandweer zegt

Als de parkeergarage groter is dan 1000 m² dan heeft de brandweer inderdaad gelijk

**** EDIT ****
    Ik zie nu dat PyroLou dit antwoord al gegeven had, mijn excuses

——————–
    @Harm -> Ik heb jouw bericht 5 keer gelezen maar weet niet precies wat je bedoelt "de vraag is dit inmiddels van definitief is of is het rapport niet meer actueel " :shock: :roll:

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

De droge blusleiding en de haspels dienen een compleet ander doel, dus kunnen ze elkaar niet opdubbelen wat dat betreft.

De haspels zijn er voor de gebruikers, om een evt. beginnend brandje te kunnen controleren. De blusleiding is er voor de brandweer, waarschijnlijk om te compenseren voor een te grote penetratiediepte vanaf de brandweeringang, of omdat de tankautospuit niet in de garage wil en kan komen.

J.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

De blusleiding is er voor de brandweer, waarschijnlijk om te compenseren voor een te grote penetratiediepte vanaf de brandweeringang, of omdat de tankautospuit niet in de garage wil en kan komen.
    J.

dat is dan wel een apart vormgegeven parkeergarage, zoiets van 10 x 100 meter??
    20 x 50 meter lijkt me al snel realistischer, en dat kan die brandweer toch makkelijk reddeen met z’n 2x 90meter hogedrukhaspel :roll:

cu,
    loe

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

penetratiediepte ging tot een meter of 60, toch? een garage van 15×65 lijkt me niet heel ondenkbaar. Ook een garage over meerdere lagen is nog een mogelijkheid…

Je kunt wel 2x 90 willen uitrollen, maar voor een snelle binnenaanval ben je dan niet heel praktisch bezig in een garage die compleet onder de rook staat.

Alternatieve brandweeringang zou ook een optie zijn, maar vaak is dit in ondergrondse situaties wat lastig…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.