Brandpreventieforum Forums Bouw Parkeergarage als buitenruimte

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 20
    #2513 |

Dag allemaal,

Het gebouw heeft in totaal 3 bouwlagen. De kelderverdieping (-4m peil) is een parkeergarage/terrein welke voldoet aan de eisen om als een buitenruimte te mogen beschouwen. Middenin het parkeerterrein is de entree (van glas) van het gebouw, via de entree wordt de begane grond betreden.

Klopt het dat de parkeergarage/terrein niet een brandcompartiment is?
    Klopt het dan dat in dit geval de glazengevel van de entree niet 60 min WBDBO hoefd te zijn?

en omdat het toch een verdiepte parkeergarage/terrein is, moet ik rekening houden met eventuele brandoverslagrisico vanuit de parkeergarage/terrein naar het gebouw toe?

Alvast bedankt, indien het niet duidelijk is dan kan ik een simpele tekening erbij toevoegen.

gr.

koen meis
    Bijdrager
    Post count: 15

Er is behoefte aan een tekening

vuurbaas
    Bijdrager
    Post count: 23

Peil -4 meter en voldoen aan de eisen om als buitenruimte te kunnen worden beschouwd. Ik ben benieuwd naar de tekening. Is de hoogte ook 3, 50 tot 4 meter ?

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Nog ff vanuit het oude bouwbesluit:
    Bb, art. 2.104, lid 4: Een niet besloten verblijfsgebied ligt in een brandcompartiment.

Zie verder definitie verblijfsgebied!

Daarnaast zullen de Bg en 1e verdieping wel een brandcompartiment vormen zodat je sowieso een brandscheiding hebt tussen parkeergarage en de overige bouwdelen. Als de overige bouwdelen een woonfunctie is zal de woonfunctie sowieso in een apart brandcompartiment moeten liggen. En hoewel de ruimte misschien als niet besloten kan worden beschouwd is er wel sprake van een inwendige scheiding, dus conform art. 2.107 een brandwerende en zelfsluitende deur.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.