Brandpreventieforum Forums Bouw pand bovenwoning met beneden horeca

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 222
    #2137 |

Hallo Allemaal,

Normaliter ben ik altijd bezig met nieuwbouw, Pve’s, GIS e.d, maar nu werd ik recent geconfronteerd met een ouder bestaand pand dat onder de loep moest worden genomen waar ik niet uitkom.

Casus; pand 3 bouwlagen, begane grond is afhaalchinees met relatief grote keuken en bergruimten, op de 2 verdiepingen een woonfunctie (1 woning). Om de woning te kunnen benaderen moet midden in de afhaalchinees een trap beklommen worden. De woning is alleen te benaderen via de afhaalchinees. Vraag mag dit. Ik heb het BB bestudeerd (afdelingen 2.13 – 2.19) maar kom er niet echt uit. Als dit niet is toegestaan, op basis van welke afdeling(en) artikel(en) is dit dan.
    Afmetingen pand (breedte circa 5 meter, diepte 12 meter).

Graag reacties.
    chinees.jpg

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

hoe beschouw je de verkeersroute tussen de trap en de buitendeur?
    art. 2.105 lid 3 en NEN 2580

jano
    Bijdrager

je verwijst naar een artikel mbt nieuwbouw, maar dat terzijde. In mijn optiek moet er gekeken worden naar artikelen bestaande bouw.

reactie op jouw vraag: Ik heb hier ook naar gekeken, maar ik zie het bedrijf (beneden) niet als een nevenfunctie van de bovengelegen woning. In de toelichting wordt mijns inziens aangegeven dat met een nevenfucntie van een woning een bergruimte of garage wordt bedoeld.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Excuses, 2.112 lid 3, maar wel de spijker op zijn kop. een deel van de vluchtroute van de woning ligt in een brandcompartiment waar het niet thuishoort. Sinds 2003 is er geen verplichte brandscheiding meer tussen gebruiksfuncties, behalve voor woonfuncties.

roel laghuwitz
    Bijdrager
    Post count: 12

ik heb me ook eens laten vertellen dat een bovenwoning, bijv. i.c.m. een restaurant op de begane grond, van een eigen onafhankelijke toegang moet zijn voorzien. Volgens mij heeft dit naast artikel 2.112 lid 3 ook te maken met artikel 1.2. Hierin staat n.l. dat gemeenschappelijk gedeelten, ruimten of voorzieningen, met uitzondering van gedeelten van een nevenfunctie, worden geacht deel uit te maken van gebruiksfuncties. Aangezien de woning en het restaurant op basis van artikel 2.112 lid 3 niet als gemeenschappelijk kunnen worden aangemerkt, is mijn inziens voor de woning een aparte onafhankelijke toegang noodzakelijk.

jano
    Bijdrager

Ik heb nogmaals het BB doorgeakkerd mbt bestaande bouw, dit in relatie tot bovenstaand omschreven casus. Mijn conclusie is dat er een veilige ontvluchting vanuit de woning noodzakelijk is, de huidige situatie voldoet niet. De huidige situatie met een inpandige trap – deze trap ligt midden in de bedrijfskeuken- als enige toegang tot de woning is niet toegestaan. Er moet een rook / brandwerend afgescheiden toegang tot de woning worden gemaakt, die niet voert door het brandcompartiment van het onderliggend bedrijf.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.