Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie P-GSM als personenzoek installatie

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2205 |

Wie kan mij vertellen of public-GSM (intern bellen met je GSM) als vervanger gebruikt kan worden voor de piepers van de BHV?
    Welke normen zijn hierbij relevant?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Als je het wilt als ontruiming wilt geruiken geldt de NEN 2575 en de EN54-3 en EN54-13
    Gezien deze eisen zul je het voor ontruiming niet kunnen gebruiken.

albert van den hoek
    Bijdrager
    Post count: 27

Ik denkt dat je het niet voor ontruiming wil gebruiken maar als stil alarm voor de BHV. Zorg er dat je het overeenkomt met de brandweer en dat het vermeld word in het PvE. De brandweer kan verschillende eisen neer leggen, volgens mij is er hier voor nog niet echt een norm. Er zal zeker door de leverancier aangetoond moeten worden dat de installatie voldoet aan de eisen die gesteld worden door de brandweer, wat ik zeker weet is dat storing in de zoekinstallatie gemeld worden op de BMC en ook doorgemeld moeten worden naar een 24 uur bezette post.
    Er komen langzaam maar zeker meer regels boven drijven bij mij maar laat het bij het bovenstaande.

Groet Albert

mippie esser
    Bijdrager
    Post count: 173

Als je het als stil alarm wil gebruiken zal het inderdaad moeilijk worden, maar als er een luid alarm is, en het gaat puur om het attenderen van de BHV-ers die in een ander deel van het gebouw (of op een ander deel van het terrein) zijn, dan moet het volgens mij wel kunnen mits je het goed overlegd met de brandweer. Als de sturing niet geëist is in een PvE, maar op wens van de eindgebruiker toegepast wordt, dan wordt het een beetje makkelijker. Dan kun je het verhaal buiten de certificering laten vallen. Maar ook dan zou ik het toch met de brandweer overleggen.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.