15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 196
    #483 |

Een korte vraag:

Is het toegestaan om slowwhoops over te schilderen in (elke) willekeurige kleur?
    en indien dit niet toegestaan is, waar vind ik dit in de regelgeving?

toeters en bellen
    Bijdrager
    Post count: 28

Beste Peter,

Ik weet wel dat de ontruimingshandmelders rood van kleur moeten zijn.
    Er staat namelijk een verwijzing in de NEN 2575 naar de NEN-EN 54-11 en daar staat in dat de handmelder rood moeten zijn misschien staat er ook iets in over de slowwhoops?

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Zoek en gij zult vinden.

volgens mij is de slowwhoop in diverse kleuren te vinden.
    op de site van http://www.vooralleveiligheid.nl staat er een in het wit afgebeeld.

petert
    Bijdrager

Zoek en gij zult vinden.

volgens mij is de slowwhoop in diverse kleuren te vinden.
    op de site van http://www.vooralleveiligheid.nl staat er een in het wit afgebeeld.

In het wit ken ik ze, de vraag alleen is, mag het? (het overschilderen dan) Om heel eerlijk te zijn, je hoeft geen Jan des Bouvrie heten om te zien dat rood niet altijd stijlvol in het interieur past.

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Behalve de handbrandmelder en nevenindicator zijn aan de overige componenten geen kleuren gebonden.
    Diverse fabrikanten leveren de componenten al in andere kleuren dan rood of wit.

Wel moet je uitkeijken bij het eventueel op kleur spuiten van optische rookmelders, je moet ze eerst helemaal uit elkaar halen om te voorkomen dat er verf (of spuitnevel) in de meetkamer terechtkomt.

pdandré
    Bijdrager
    Post count: 46

Volgens mij mag het wel met toestemming van de bevoegde authoriteit (brandweer). Tevens moeten dan volgens mij alle slow-whoops worden geschilderd. Ik heb er wel eens wat over gelezen maar weet even niet waar. Misschien in het cursuboek van projecterings deskundige. Volgens mij is dit zelfs een examen vraag!

tantaman
    Bijdrager

De diverse gekleurde componenten die momenteel leverbaar zijn hebben allemaal de EN54 keur doorstaan.

Om die reden heb je dus geen aanvullende toestemming nodig.

Het zal de brandweer weinig uitmaken welke kleur ze hebben als het geluidsvolume maar volgens de norm is.

Het is inderdaad een (open) examenvraag waar het gaat over handbrandmelders en hun kleur.
    De letterlijke vraag:
    Welke kleur moet een handbrandmelder hebben???

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Is het toegestaan om slowwhoops over te schilderen in (elke) willekeurige kleur?

waarom zou het je uitmaken welke kleur die herrie maker heeft. Heeft niets te maken met het functioneren of de noodzakelijke herkenbaarheid. Je mag dat ding ook boven het plafond aanbrengen als je het wilt.

petert
    Bijdrager

waarom zou het je uitmaken welke kleur die herrie maker heeft. Heeft niets te maken met het functioneren of de noodzakelijke herkenbaarheid. Je mag dat ding ook boven het plafond aanbrengen als je het wilt.

Mee eens maar er wordt bijvoorbeeld ook eisen gesteld aan de kleur kabel, en veranderd in principe ook niks aan de werking, vandaar mijn vraag.

tantaman
    Bijdrager

De eisen mbt de kabel zijn van andere aard. Zij hebben te maken met het garanderen van de goede werking van het systeem en de kleur is ervoor om duidelijk te maken dat het geen gewoon zwakstroomkabeltje is maar een wezenlijk onderdeel van de brandbeveiligingsinstallatie.

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

Een korte vraag:

JEIN: Ja en Nee
    Je mag de slowwhoops overschilderen maar je garantie zal vervallen op de producten dus dat zul je niet willen
    …dus nee niet doen.

De overige antwoorden kloppen derhalve wel je mag een andere kleur slowwoop toepassen. Kleurbepaling van slowwhoops staat nergens beschreven. Kleurbepaling is enkel van toepassing op handmelders/kabel en nevenindicator.

Overige delen kun je dus mode gevoelig (laten)maken.
    Note: Ik heb in het verleden zelfs zwarte rookmelders toegepast!
    De zwarte nevenindicator werd een probleem omdat de NEN2535 hierbij een specifieke eis geeft (witte ondergrond en rode led).

petert
    Bijdrager

Dank voor de antwoorden.
    Verder is de garantie vaak toch al beperkt, dus dat durf ik wel aan.

tantaman
    Bijdrager

Omwille van de garantie zou ik het niet nalaten.

Binnen de gangbare merken is een slow-whoop nou niet direct een onderdeel wat vaak stuk gaat.
    En als het dan eens zover zou komen en je komt er met je leverancier niet uit dan zijn de kosten te overzien.

evz
    Bijdrager
    Post count: 83

Omwille van de garantie zou ik het niet nalaten.

Binnen de gangbare merken is een slow-whoop nou niet direct een onderdeel wat vaak stuk gaat.
    En als het dan eens zover zou komen en je komt er met je leverancier niet uit dan zijn de kosten te overzien.

Let op:
    slowwhoops zijn er maar een paar in de markt dat klopt (conventionele systemen) . Maar door b.v. certificering is een eigenaar verplicht om bij een certificaat met onderhoud bij één en hetzelfde bedrijf te doen. Als je dus een onwelwillend branddetectiebedrijf hebt kan deze de installatie compleet afkeuren!! (of dit terecht is terzijde)
    Dan zijn de kosten en het gezeur niet te overzien.
    Helaas hebben we hier in Nederland voor gekozen dus. Dus je bent overgeleverd aan de verkooporganisatie(=branddetectiebedrijf) van deze slowwhoops. dus……. ze kunnen nog best duur worden :twisted:

petert
    Bijdrager

Maar als de kleur geen deel maakt van de regelgeving (en dus niet onder de certificering valt) voorzie ik geen probleem.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.