Brandpreventieforum Forums Bouw Overdruktrappenhuis

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74
    #1155 |

Probleempje met uitwerking ontsluiting woongebouw.

Volgende situatie: nieuwbouw appartementengebouw
    Aantal appartementen 8, gebruiksoppervlak > 150m²
    Totaal gebruiksoppervlak: > 800m²

Er is maar 1 trappenhuis opgenomen en in overleg met de brandweer mag deze worden uitgevoerd als overdruktrappenhuis.
    Veiligheidstrappenhuis is in deze situatie niet mogelijk.

Nu heb ik alleen mijn ??? met de situatie op de begane grond.
    Het voorportaal is meegenomen in het trappenhuis. Wat weer niet gunstig is voor je overdruktrappenhuis want je installatie zal hierdoor veel groter worden.

Mogen de garages uitkomen in mijn voorportaal, dus in mijn overdruktrappenhuis? De scheiding hiertussen zal een WBDBO van 60 minuten krijgen en de deuren zullen zelfsluitend worden uitgevoerd.

De 2 appartementen op de begane grond zouden in eerste instantie uitkomen in het voorportaal dus ook weer in het overdruktrappenhuis. Mag dit?
    En in het voorstel (zie bijlage) is het zo aangepast dat deze appartemten een eigen uitgang krijgen. Wat tevens als 2de vluchtweg voor het overdruktrappenhuis kan zijn.
    Moet deze extra vluchtweg besloten of niet besloten worden uitgevoerd.

Indien mogelijk zouden we het liefst deze 2 extra gangen niet aanbrengen en alles laten uitkomen in het voorportaal.
    Maar mag dit?

Graag weer jullie deskundig advies? :bwt: [attachment=0]voorstel begane grond 11-11-08.pdf[/attachment]
    voorstel begane grond 11-11-08.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ten eerste is overdruk volgens mij geen goede gelijkwaardigheid. Stel je het volgende scenario voor: brand in een woning en de voordeur blijft open. Hoe ga je dan garanderen dat er minimaal 1 m/s luchtsnelheid over de deur ontstaat? Binnen een fractie van een seconde zal de druk in de woning en in het trappenhuis vereffend zijn waardoor er geen druk verschil meer zal optreden, geen drukverschil dus geen luchtsnelheid. Vooral bij moderne woningen met een gebalanceerd ventilatiesysteem is dit een niet werkende oplossing. Ook bij alleen mechnische afvoer en natuurlijke toevoer gaat dit systeem niet werken. En wat doet de brandweer bij aankomst? die zet meestel de voordeur open.
    Een overdruk installatie in een portiekflat is dus volgens mij een niet werkende installatie. Hij gaat pas werken als de ramen er bij een brand uitslaan. Neem je mee in de beoordeling dat binnen x minuten de ramen er uit moeten liggen?? ??? :?:

Als je de branden van de afgelopen jaren ziet vallen de meeste slachtoffers/gewonden bij branden in portiekflats. De portiekflat is dan ook een uitzondering op het principe dat je tweekanten om moet kunnen vluchten vanaf de toegang van je woning. Moet je wel een gelijkwaardigheid op een uitzondering willen hebben? (wettelijk kan het natuurlijk altijd aangevraagd worden)

Misschien kan je eens voor de achtergronden van een portiekflat gaan neuzen in:

http://www.bouwregelwerk.nl/document/in … ws&id=1874

Motievenbank Bouwbesluit online

Onder de naam “Motievenbank” heeft het Expertisecentrum Regelgeving Bouw haar Bouwbesluit bibliotheek toegankelijk gemaakt voor derden. Het betreft tot nu toe een 700-tal titels van documenten (studies, rapportages, notities enz.) die achtergrond informatie bevatten van het Bouwbesluit. De website van ERB http://www.bouwregelwerk.org is zodanig gewijzigd dat iedereen als gast ingelogd wordt en onder meer deze bibliografie online kan inzien. De motievenbank is vooral van belang bij het opstellen van gelijkwaardigheidsverklaringen. Een specilaiteit van de experts van het ERB.

Raadpleging van de originele stukken kan op afspraak plaatsvinden op het kantoor van ERB aan de Röntgenweg 1 in Delft. Afspreken via info@bouwregelwerk.org.

De website helpt bij het zoeken “op vrije tekst” door de beginletters van trefwoorden aan te vullen met in de database voorkomende woorden. Onder de “zoekhulp” is een door ERB opgestelde thesaurus van de regelgeving actief. Omdat het probleem bij zoeken altijd is dat de zoekende de terminologie niet paraat heeft die het zoekobject beschrijft, werkt ERB aan een zogenaamde hyperbolische zoekhulp die de context van opgegeven trefwoorden visualiseert in aanklikbaar een relatienetwerk op het scherm.

De zogenaamde dublin core is gebruikt voor de registratie zodat op titel, auteur, datum, uitgever en categorie gezocht kan worden. De categorien volgen het proefschrift van dr.ir. N.P.M. Scholten, “Technische en juridische grondslagen van de bouwregelgeving. Woningwet en Bouwbesluit.” Gebruikt zijn de categorien.: systematiek, normalisatie, belastingen en vervormingen, metselwerk, betonconstructies, staalconstructies, houtconstructies, aluminiumconstructies, constructief glas, funderingen, geluidwering, rioleringen, ventilatie, daglicht, thermische isolatie, luchtdoorlatendheid, electriciteit, gasinstallaties, drinkwaterinstallaties, brandveiligheid, vochtwering, liften, trappen, meterkasten, brievenbussen, inbraakveiligheid, maten en oppervlakten, kosteneffectstudies, overige en algemeen. Daarop kan dus direct gezocht worden via “zoeken op vrije tekst”.

Als je weet waarom deze waarden in het bouwbesluit bij portiekflats geëist worden kan je ook beoordelen of een gelijkwaardigheid echt gelijkwaardig is… :wink:

Ook op http://www.overheid.nl/op/ is wat terug te vinden als je op portiekflat zoekt. :brwman:

miek
    Bijdrager
    Post count: 74

Ok dus er mogen geen deuren uitkomen in een overdruktrappenhuis.
    In mijn situatie dus geen woning toegangsdeuren en geen garagedeuren.

Op de verdieping komen de woningtoegansdeuren niet uit in het trappenhuis.

Dus als ik scheiding aanbreng tussen de garages met voorruimte en het overdruktrappenhuis. En in het overdruktrappenhuis 2 buitendeuren die naar de gangen gaat (zie bijlage). Deze gangen zijn dan niet besloten.
    Dan vlucht ik nog wel langs de voordeur van de appartementen op de begane grond. Deze appartementen hebben een 2 vluchtroute naar buiten (achterdeur). In principe kan je dan vanuit je overdruktrappenhuis 2 kanten op vluchten.

Is dit wel toegestaan?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ok dus er mogen geen deuren uitkomen in een overdruktrappenhuis.
    In mijn situatie dus geen woning toegangsdeuren en geen garagedeuren.

Op de verdieping komen de woningtoegansdeuren niet uit in het trappenhuis.

Dus als ik scheiding aanbreng tussen de garages met voorruimte en het overdruktrappenhuis. En in het overdruktrappenhuis 2 buitendeuren die naar de gangen gaat (zie bijlage). Deze gangen zijn dan niet besloten.
    Dan vlucht ik nog wel langs de voordeur van de appartementen op de begane grond. Deze appartementen hebben een 2 vluchtroute naar buiten (achterdeur). In principe kan je dan vanuit je overdruktrappenhuis 2 kanten op vluchten.

Is dit wel toegestaan?

Als de woningstoegangsdeuren niet in het trappenhuis uitkomen (zie tekst artikel 2.157 lid 5) is het ook geen portiekflat situatie en val je weer terug naar artikel 2.157 lid 1…

bakero
    Bijdrager
    Post count: 117

Deze situatie lijkt me niet erg gewenst en ook niet gelijkwaardig. Wordt de installatie gecertificeerd? Hoe wordt dit gedaan? Wie is er verantwoordelijk voor beheer en onderhoud?

Wat ook door Palmpie wordt gezegd, kan dit geen gelijkwaardige oplossing zijn!

Een veiligheidstrappenhuis zie ik als de beste oplossing voor één trappenhuis. Het argument dat het ontwerp heilig is, staat niet boven de veiligheid!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.