10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #1021 |

collega’s

Ik heb met een voorbespreking voor een woongebouw met maar 1 trappenhuis waarbij de oppervlakten om te voldoen aan de voorwaarden van een portiekflatsituatie worden overschreden (ongeveer 10%) ingestemd met de toepassing van een overdrukinstallatie als gelijkwaardige oplossing.

Vinden jullie dat er een Bmi op basis van de NEN 2535 Met doormelding nodig is of zou ik de doormeling achterwegen kunnen laten ?

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

collega’s

Ik heb met een voorbespreking voor een woongebouw met maar 1 trappenhuis waarbij de oppervlakten om te voldoen aan de voorwaarden van een portiekflatsituatie worden overschreden (ongeveer 10%) ingestemd met de toepassing van een overdrukinstallatie als gelijkwaardige oplossing.

Vinden jullie dat er een brandmeldinstallatie op basis van de NEN 2535 Met doormelding nodig is of zou ik de doormeling achterwegen kunnen laten ?

Overdruk…?? Is dat een gelijkwaardige veiligheid voor te grote oppervlakten? Met overdruk zorg je er voor dat het trappenhuis langer rookvrij blijft. Het aantal vierkante meters kan je relateren aan het aantal personen/woningen die op de ene trap zijn aangewezen.

Je moet zorgen voor een gelijkwaardige veiligheid. Je zal dan een ‘studie’ moeten doen naar de problemen bij een protiekflat en wat het artikel waarin de m2 staat beoogt. Als je beiden helder hebt kan je een gelijkwaardige oplossing beoordelen / ontwerpen.

Een protiekflat is in principe een onveilige situatie waar steeds grote brandweer inzet nodig is. Vaak moeten de bewoners met een redvoertuig gered worden of springen ze in paniek uit het raam. Van mij mag de mogelijkheid voor een portiekflat liever vandaag uit de regelgeving geschrapt worden dan morgen.
    Regelmatig ontstaat er brand in het trappenhuis omdat de postbussen (reclame folders e.d.) in de brand gestoken worden. Ook willen brommers soms nog wel eens branden. Een overdruk installatie lost deze problemen niet op.

Hoe ga je zorgen dat er altijd een luchtsnelheid van 1 m/s is bij 10% van de deuren (minimum 3) van de woningen open? Ga je in de woningen automatisch te openen deuren / ramen toepassen. Hoe ga je dit regelen met de binnendeuren? Als dit niet geregeld is, is het druk verschil tussen het trappenhuis en de woning binnen zeer korte tijd 0 Pa en zal de rook zich vanaf de woning ongehinderd kunnen verspreiden naar het trappenhuis, net zoals bij geen overdruk in het trappenhuis.

De eis voor een maximale hoogte en m2 zijn absolute eisen waaraan nooit wat fout kan gaan als het gebouw er staat. Een overdrukinstallatie is een technische voorziening die onderhoud nodig heeft en waarvan de werking op lange termijn staat of valt met onderhoud.

Ik heb al een paar keer een voorstel gehad om overdruk te mogen toepassen. Ik heb ze tot nu toe allemaal, met bovenstaande redenen, afgewezen. Als oplossing heeft men toen extra trappen gemaakt vanaf de 1e verdieping waardoor er van de 1e verdieping wel twee vluchtmogelijkheden waren en deze oppervlakten niet meer toegewezen hoefden te worden op het portiek. Een andere oplossing is op een verdieping een buitengallerij te maken die aansluit op een ander portiek.

Waar zou jij de NEN2535 installatie aanbrengen? In de woningen of alleen in het trappenhuis?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2268

Waarom zou je in een woongebouw überhaupt een BMI willen hebben? Stel jezelf eens de vraag of je het ook zou eisen wanneer het een normale portieksituatie of een veilgheidstrappenhuis zou zijn.

Moderator

De gelijkwaardigheids-redenatie zal waarschijnlijk zijn dat je bij het toepassen van een veilgheidstrappenhuis veel oppervlakte mag toewijzen op een enkele vluchtroute. In een gebouw waar het niet wenselijk is om via de buitenlucht het trappenhuis te betreden, zal men dan proberen een overdrukinstallatie toe te passen.

Dit verhaal komt me overigens bekend voor… Hadden Bureau Nieman en Nico Scholtes hier pas geleden niet een akkefietje over met een gemeente? Een veiligheidstrappenhuis wat een overdruksysteem wilde worden, maar wat niet door de gemeente als gelijkwaardig werd gezien.

palmpie
    Bijdrager

Een overdruktrappenhuis en een veiligheidstrappenhuis zijn niet even veilig. Zoals ik net al schreef, hoe ga je zorgen dat er altijd druk verschil is tussen de woningen en het trappenhuis…. :roll:

Een veiligheidstrappenhuis is een bouwkundige oplossing waar in 99,9999% van de gevallen uitgesloten is dat er rook in het trappenhuis komt, hoe men de woningen ook verbouwd / misbruikt. Een overdruk installatie is afhankelijk van sinusgolven op het electriciteitsnetwerk, of de rookmelders werken (en waar hang je de rookmelders), of de voorzieningen in een woning nog werken, enz… :wink:

palmpie
    Bijdrager

(…)

Dit verhaal komt me overigens bekend voor… Hadden Bureau Nieman en Nico Scholtes hier pas geleden niet een akkefietje over met een gemeente? Een veiligheidstrappenhuis wat een overdruksysteem wilde worden, maar wat niet door de gemeente als gelijkwaardig werd gezien.

Het ligt een beetje anders… :wink: De gemeente heeft een open trap gecorrigeerd naar een besloten trap met overdruk (na 12 weken na indiening 2e fase…)

http://www.bris.nl/Nieuws/Nieuws/Artike … fault.aspx

Moderator

Een overdruktrappenhuis en een veiligheidstrappenhuis zijn niet even veilig.

Ik schreef ook niet dat ik het eens ben met de redenatie, maar zo wordt er wel over gedacht bij degenen die dit soort oplossingen ontwerpen.

De probleempunten die je omschrijft zijn goede redenen om er nog eens 3x over na te denken, of het helemaal niet te willen.

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

@johan

Ik hoop dat er sprake is van een besloten trappenhuis waar de woningen niet rechtstreeks op uitkomen. Bij een portiek komen de woningen gewoon op het bordes uit. Overdruk is dan best mogelijk, maar heeft weinig zin als je geen zelfsluitende woningtoegangsdeuren hebt.

Kortom: hoe zit het exact in elkaar?

@Palmpie: altijd 1m/s bij drie deuren? Toch de NPR of NEN er nog maar eens op naslaan. Doordenkertje: als je de voordeur van de woning openzet, kan de lucht dan wel weg uit de woning (toch zo’n 2 m3/s ofwel 7200 m3/hr via roostertjes, naden en kieren etc) of is na 2 seconden de luchtdruk in de woning en de trap weer ongeveer gelijk. (En hoe zit dit bij de kantoorgebouwen die jullie in jullie carriere behandeld hebben???).
    Overigens zegt het aantal m2-s bij de portieksituatie volgens mij iets over het maximaal te verwachtten aantal mensen in plaats van dat het een soort van gelijkwaardigheid voor grote compartimenten inhoud. Wie gaat er mee met deze uitleg:
    – maximaal 6 woningen (=6×4=24 personen): dus ca. 25 personen toegestaan
    – maximaal 800 m2 (grote woningen, incidenteel meer mensen 6×6 personen): dus ca. 37,5 pers. (1,5×25) toegestaan.
    Ziehier de overeenkomsten met onze rookvrije vluchtroute bij utiliteitsbouw!

Aub dus discussie over maximaal aantal mensen die we via 1 vluchtroute laten vluchten.

palmpie
    Bijdrager

@johan

Ik hoop dat er sprake is van een besloten trappenhuis waar de woningen niet rechtstreeks op uitkomen. Bij een portiek komen de woningen gewoon op het bordes uit. Overdruk is dan best mogelijk, maar heeft weinig zin als je geen zelfsluitende woningtoegangsdeuren hebt.

Kortom: hoe zit het exact in elkaar?

@Palmpie: altijd 1m/s bij drie deuren? Toch de NPR of NEN er nog maar eens op naslaan. Doordenkertje: als je de voordeur van de woning openzet, kan de lucht dan wel weg uit de woning (toch zo’n 2 m3/s ofwel 7200 m3/hr via roostertjes, naden en kieren etc) of is na 2 seconden de luchtdruk in de woning en de trap weer ongeveer gelijk. (En hoe zit dit bij de kantoorgebouwen die jullie in jullie carriere behandeld hebben???).
    Overigens zegt het aantal m2-s bij de portieksituatie volgens mij iets over het maximaal te verwachtten aantal mensen in plaats van dat het een soort van gelijkwaardigheid voor grote compartimenten inhoud. Wie gaat er mee met deze uitleg:
    – maximaal 6 woningen (=6×4=24 personen): dus ca. 25 personen toegestaan
    – maximaal 800 m2 (grote woningen, incidenteel meer mensen 6×6 personen): dus ca. 37,5 pers. (1,5×25) toegestaan.
    Ziehier de overeenkomsten met onze rookvrije vluchtroute bij utiliteitsbouw!

Aub dus discussie over maximaal aantal mensen die we via 1 vluchtroute laten vluchten.

Dat bedoelde ik ook. Je moet kijken er een m2 eis is gesteld en wat er mee wordt beoogd en pas daarna kan je beoordelen of iets gelijkwaardig is. De aanvrager zal dit ook moeten onderbouwen in zijn verzoek tot gelijkwaardigheid. Verwijzen naar een gesprek met de brandweer is geen onderbouwing van de gelijkwaardigheid…

Bij utiliteitsgebouwen zit er meestal een flinke LBI in het gebouw die zorgt dat er druk verschillen blijven. Bij woongebouwen heb ik mijn twijfels of er standaard zodanige ‘lekken’ zijn dat ze 2 m3/s kunnen verwerken, per woning.
    Het maakt trouwens daarvoor niet uit of dit met 3 of 1 deur gemeten wordt. Het aantal deuren heeft te maken met de capaciteit van de overdruk installatie. Even een denkfout mijnerzijds… :wink: Het is inderdaad een tijdje geleden dat ik een overdrukinstallatie getest heb! :wink:

Moderator

of er standaard zodanige ‘lekken’ zijn dat ze 2 m3/s kunnen verwerken, per woning.

Wanneer je art. 5.9 Bb mag geloven lekt je woning maar 0,2 m3/s.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.