Brandpreventieforum Forums Overige brandbeveiliging installatie’s Overdruk ventilator in werking!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1222
    #1322 |

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wUUJ2ktNGmk[/youtube]

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Grappig. Worden die ook wel eens in NL gebruikt? Ik kan me voorstellen dat ze in sommige parkeergarages nog wel eens interessant kunnen zijn..

It burns us, preciousssss !!!

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Overdruktrappenhuizen kennen we in NL wel een paar… maar je moet wel uitkijken dat de werking het vluchten niet tegenwerkt, en dat de plaatsing van de ventilatoren overdacht is.

Dit gaat zo te zien over een mobiele unit, die ook op vliegvelden wordt ingezet.
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gEMECj9EUN4[/youtube]

Wat ik me dan nog wel afvraag is of de extra zuurstof niet zorgt voor een hevigere brand. Om rook weg te blazen werkt het systeem volgensmij perfect, maar wanneer er in die ruimte een brandje woedt…

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Dit heet in brandweer termen: represief ventileren.

Dit is relatief nieuw bij de brandweer, maar gebeurd al wel (kleine schaal).

Zie ook bijvoorbeeld onderstaande link:

http://www.3xrood.nl/download.php?pdf=6 … ilatie.pdf

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

Wat ik me dan nog wel afvraag is of de extra zuurstof niet zorgt voor een hevigere brand. Om rook weg te blazen werkt het systeem volgensmij perfect, maar wanneer er in die ruimte een brandje woedt…

Zal er vanaf hangen of de brand nog brandstofbeheerst is of niet. Als het nog een lokale brand is zal dat waarschijnlijk het geval zijn, maar bij een ontwikkelde brand niet, dan zal je de brand dus inderdaad aanwakkeren.

It burns us, preciousssss !!!

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Voor mijn beeldvorming, blaast de ventilator vanaf buiten de lucht door openstaande ramen ?

r fazer
    Bijdrager
    Post count: 2

Ik heb een vraag over het gebruik van ventilatoren in een ATEX gebied.

In een ATEX ruimte is een CO lek geconstateerd.

Als enigste bevinden zich twee roldeuren aan de voorzijde van deze ruimte.

Voor beide openstaande roldeuren wordt een ventilator (niet ATEX beveiligd) geplaatst om een overdruk in de ruimte te creeren.
    Zo hopen ze het aantal ppm naar beneden te krijgen om het lek te kunnen opsporen.

Is deze handelswijze veilig en heeft het zin, je hebt tenslotte geen uitstroom gecreerd of gaat het om de overdruk.

R. Fazer

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

De lucht zal er hoe dan ook uitkomen. Immers als je geen uitstroomopeningen hebt gemaakt en de lucht zou niet via de roldeuren naar buiten komen dan ben je het gebouw "als een ballon aan het opblazen". De de lucht zal op een gegeven moment via de deuren toch naar buiten komen.
    Die lucht kan verontreinigd zijn, je weet niet waar deze heen ontwijkt, dus het is mogelijk dat deze ook weer door de ventilatoren weer wordt aangezogen en weer wordt ingeblazen. Uiteraard zal deze lucht wel verdund zijn maar het blijft een zeker risico.

r fazer
    Bijdrager
    Post count: 2

Bedankt voor de reactie

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.