8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2744 |

Wij zijn gevraagd het onderhoudscontract van een BMI over te nemen.
    Tijdens mijn inspectie ontdekte ik dat er een schakelaar in de BMC is ingebouwd om de zoemer te overbruggen.
    Om dit voor elkaar te krijgen heeft men een printspoor op de printplaat onderbroken en hiertussen de schakelaar gesoldeerd.

De vraag is: Voldoet de BMC nog aan het EN54-2 keurmerk ?
    Zo niet: voldoet deze weer als ik het printspoor zelf herstel?

alvast bedankt voor de reacties.
    m.v.g. Edwin Bos

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Als de centrale een dergelijke mogelijkheid heeft, en EN54 keur heeft zal het geen probleem zijn. Als je printbaantjes gaat weg krassen dan denk ik dat het EN54 keur in gevaar komt.
    Je kunt het zelf repareren, maar het blijft een zwakke schakel. Als je de print vervangt weet je zeker dat het goed is.

Peter KreulePeter Kreule
    Bijdrager
    Post count: 15

als je zelf aanpassingen gaat maken in de bmc, voldoet deze niet meer zoals hij ooit gekeurd is. printbanen wegkrassen lijkt me niet echt de bedoeling.

Tevens kunnen storingen en brandalarmen niet opgemerkt worden als de schakelaar van de zoemer op uit staat. De zoemer zit er niet voor niets in.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Tsja. EN54 gaat natuurlijk niet over printbanen. Mag je wel een sticker op de kast plakken of vervalt dan ook het EN54 certificaat?
    Praktisch zou ik zeggen verwijder de schakelaar en herstel de printverbinding.
    Als de BMC ook als brandweerpaneel functioneert en de interne organisatie hiervan gebruik maakt, is de werking van de zoemer vereist volgens NEN2535. Zie 6.5.1.

J. Nieuwland

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

ik denk dat de leverancier wel ergens vastgelegd zal hebben dat de garantie/conformiteit/.. vervalt als er dingen gewijzigd worden. Ik zou de documentatie/leveringsvoorwaarden maar eens checken.

It burns us, preciousssss !!!

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Volgens mij wordt er nu veel te moeilijk over gedaan. Gewoon printspoor herstellen (ik ga er vanuit dat het weer een beetje professioneel kan worden hersteld dus dat er geen haakse slijpers en gasbranders met s39 worden gebruikt) en het betreffende circuit testen. Anders zou met elke reparatie van een component de keur niet meer geldig zijn.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

daar zit ook wat in..

It burns us, preciousssss !!!

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Jongens, wat doen we toch moeilijk, nieuwe print en alles voldoet weer. Als het niet meer verkrijgbaar is, dan een nieuwe, dan is de centrale meer dan 10 jaar.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.