Brandpreventieforum Forums Bouw Oudste Bouwbesluit??

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 227
    #299 |

Ik ben in het bezit gekomen van een zeer oud boekwerkje.

namelijk;

Brand-keure der stad Amsterdam
    vervat in drie delen
    uit 1781

Het eerste deel, de orders gestelt tot voorkominge van het onstaan van brand

Wie weet of dit daadwerkelijk het oudste bouwbesluit is??

Guust

guust
    Bijdrager

Artikel 1

Dat in de oude noch nieuwe stad / geen houte gevels / voor noch achter / noch ook eenige houte Sijdelwanden / (alwaar ’t batse aan hoeken van straten of stegen quamen) van eenig getimmerte gemaakt zullen mogen worden / op de verbeurte van vijf en twintig guldens: en daar en boven binnen veertien dagen na de bekeuring de houte gevelen en wanden te moeten demolieren / op de verbeurte van een pond vlaams voor elken dag / dat de zelve gevel of wand daar na zal blijven staan.

distefano
    Bijdrager
    Post count: 51

he dat is oudddd, ik kom niet verder dan 1947

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2259

Nou ja, ‘bouwbesluit’ is niet het juiste woord. Een besluit is een landelijke regel welke door wetgeving wordt aangestuurd. Voor 1992 hadden wij in Nederland geen ‘bouwbesluit’, alleen stedelijke verordeningen waarin bouwvoorschriften geven werden. Bij de invoering van het Bouwbesluit zijn deze voorschriften uit de verordeningen gehaald, omdat ze anders zouden dubbelen of tegenspreken.

Wat jij daar hebt is een stedelijke verordening (de bouwverordening of de voorloper van de brandbeveiligingsverordening) van Amsterdam. Wel een flink oude, daar de meeste gemeenten pas rond 1900 begonnen met het invoeren daarvan.

Maar, leuk, zo’n boekje! Je zou eens in de stadsarchieven kunnen nazoeken wanneer A’dam ermee begonnen is.

J.

PS: Gááf woord, demolieren! Dat ga ik in aanschrijvingen gebruiken! :D

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Kun je het niet inscannen, dan plaatsen we het bij documentatie en links ;)

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Artikel 1

Dat in de oude noch nieuwe stad / geen houte gevels / voor noch achter / noch ook eenige houte Sijdelwanden / (alwaar ’t batse aan hoeken van straten of stegen quamen) van eenig getimmerte gemaakt zullen mogen worden / op de verbeurte van vijf en twintig guldens: en daar en boven binnen veertien dagen na de bekeuring de houte gevelen en wanden te moeten demolieren / op de verbeurte van een pond vlaams voor elken dag / dat de zelve gevel of wand daar na zal blijven staan.

Práchtig, inscannen vind ik een héél goed idee! :lol:

Waar heb je dit boekje op de kop kunnen tikken?

guust
    Bijdrager

Ik kan het wel inscannen maar het is vreselijk moeilijk om te lezen.
    het lettertype is een beetje gotisch

en de manier van verkrijgen is eigenlijk niet zo leuk geweest.
    Het is afkomstig uit een erfenis van de grootste brandweerhobbyist die onze gemeente rijk was.

Er zaten namelijk ook nog een paar instructies bij van de brandweer van Twickel.

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Ingescand door Guust:
    pag1.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2259

Lache! Je ziet dus ook dat ze al in 1681 een Brandkeure hadden, en dat dit een wijziging is op basis van ‘voortschrijdend inzicht’!

Er is ook niets veranderd… :lol:

guust
    Bijdrager

Er staat ook zo’n hele mooie zin in die ik jullie graag wil laten zien.

Zo wanneer ( dat god verhoede) in iemands huys brand komt te ontstaan zal de bewoonder van ’t zelve huys gehouden wezen overluyt op de straten brand te roepen; op pene van vyf-en-twintig gulden zo andere luyden / niet van ’t zelve huysgezin zynde / eerst den brand gewaar werden en roepen

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Geweldig! Heb je het ISBN-nummer voor mij? :D

guust
    Bijdrager

Het ISBN nummer….. ik dacht wel dat ik er een gezien had.

Moet nog even zoeken voor je. :oops:

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.