Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie oude school wordt gedeeltelijk kdv/bso

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2133 |

hier is de casus
    een oude basis school wordt gedeeltlijk kinder dag verblijf en buitenschoolseopvang. het gehele pand is ongeveer 750m2 GO en beschikt over 1trappehuis/entree. de te maken kdv/bso gebruiksfunctie is >200m2 en <400m2 GO volgens het gebruiks besluit moet er dan een BMI komen met volledige bewaking en een AOI type B zonder doormelding, moet je het gehele pand dan voorzien van die BMI? volgens mij kan ik volstaan met het GO van de bijeenkomstfunctie
    als dat zo is wat voor brandscheiding moet er dan tussen de gebruiksfuncties worden gemaakt 30min WBDBO of 60?
    en de verschillende bso ruimtes moeten ook 30min wbdbo van elkaar gescheiden zijn lijkt mij
    wie o wie?

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Beste Sietse,

In de toelichting van het gebruiksbesluit staat hoe je moet omgaan met een gebouw en verschillende gebruiksfuncties. Per functie moet je beoordelen of er een BMI en dus een OAI moet worden toegepast. Stel in jou geval de vluchtroute van het KDV via de BSO gaat dan moet dat gedeelte eveneens worden voorzien van de betreffende BMI/OAI zoals in het KDV.

Ik heb er niet uit kunnen opmaken, dat tussen de verschillende functies een brandscheiding aanwezig zou moeten zijn en/of zoals in de model bouwverordening dat de zwaarste eis voor het gehele gebouw zou gelden.

Echter de onderstaande tekst komt uit de NEN2535 uitgave 2009:

Indien zich in een gebouw, waarvoor de eis voor brandmelding van toepassing is, binnen een
    brandcompartiment verschillende bestemmingen (gebruiksfuncties) voorkomen, moet indien deze bestemmingen geheel met elkaar zijn verweven, de zwaarste van de voorgeschreven omvangen van bewaking worden aangebracht.

OPMERKING Onder geheel met elkaar verweven wordt verstaan dat er zich tussen de desbetreffende bestemmingen geen brandscheiding (conform bouwbesluit) bevindt.

Hopelijk heb je er iets aan, in ieder geval succes bij vragen zie http://www.mcsgroep.nl

Christiaan van de Geer

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.