Brandpreventieforum Forums De Koffiehoek oude bouwregels

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 222
    #823 |

Omstreeks 1692-1750 voor Christus leidde Hamurabi, als zesde koning van de eerste dynastie, Babylonië. Hij zorgde voor de expansie van zijn rijk en bracht de beroemde geschreven wetteksten tot stand.
    De zogenaamde wetten van Hamurabi werden op één enkele steen samengebracht en vervatte reeds een mooi stukje bouwwetgeving, erg simplistisch voor onze tijd uiteraard.
    228. If a builder build a house for some one and complete it, he shall give him a fee of two shekels in money for each sar of surface.
    229 If a builder build a house for some one, and does not construct it properly, and the house which he built fall in and kill its owner, then that builder shall be put to death.
    230. If it kill the son of the owner the son of that builder shall be put to death.
    231. If it kill a slave of the owner, then he shall pay slave for slave to the owner of the house.
    232. If it ruin goods, he shall make compensation for all that has been ruined, and inasmuch as he did not construct properly this house which he built and it fell, he shall re-erect the house from his own means.
    233. If a builder build a house for some one, even though he has not yet completed it; if then the walls seem toppling, the builder must make the walls solid from his own means.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Wel apart, dat ze in het oude Babylonie al engels spraken en schreven… Dit lijkt me een typisch voorbeeld van de babylonische spraakverwarring. :wink:

In de wetgeving die in het oude testament staat zie je het ook terugkomen. Mensen moesten een balustrade rondom hun dakterras maken, en werden hoofdelijk verantwoordelijk gehouden wanneer er iemand van dat dak viel.

jano
    Bijdrager

Ja inderdaad, dat heb ik ook wel eens in de bijbel gelezen (dat van die balustrade). De wet van Hammurabi is teruggevonden op een kleitabel (spijkerschrift) en in 1910 het engels vertaald door de heer L.W. King

jano
    Bijdrager

(nieuwe bijbelvertaling)

Deutronomium 22:8

Als u een huis bouwt, moet u het dak voorzien van een balustrade; anders bent u aansprakelijk wanneer iemand eraf valt.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

De regels zijn ooit begonnen om stadsbranden te voorkomen…. Nu vinden we het al raar als er meer als één brandcompatiment uitbrand…. :wink:

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

kwestie van afspreken wat je als brandcompartiment ziet lijkt me. :wink:

Overigens kennen we natuurlijk allemaal onze Jan van der Heiden en het voorschrift dat iedereen een lederen emmer beschikbaar moest hebben als er eens brand was. Ook was er een systeem van ‘rondrijden met een paard en lans (lans dwars op de rijdrichting) en alles wat dan geraakt werd door de lans moest worden afgebroken. Dit was ook om te voorkomen dat woningen te dicht op elkaar werden gebouwd. Ook toen werd er al creatief gebouwd door overstekken toe te passen waar de ruiter+lans onderdoor liep maar de lans het bouwwerk niet raakte.

Leuk een stukje geschiedenis! Ik houd me aanbevolen voor meer leuke weetjes.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Mattheus 7 vers 24 tot 27:
    Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest. En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot.

En zo ook de eerste constructie norm, toch een stuk overzichtelijkere dan de rekenmethodes zoals in de NEN staan

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Mattheus 7 vers 24 tot 27:
    Een ieder nu, die deze mijn woorden hoort en ze doet, zal gelijken op een verstandig man, die zijn huis bouwde op de rots. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en stortten zich op dat huis, en het viel niet in, want het was op de rots gegrondvest. En een ieder, die deze mijn woorden hoort en ze niet doet, zal gelijken op een dwaas man, die zijn huis bouwde op het zand. En de regen viel neer en de stromen kwamen en de winden waaiden en sloegen tegen dat huis, en het viel in, en zijn val was groot.

En zo ook de eerste constructie norm, toch een stuk overzichtelijkere dan de rekenmethodes zoals in de NEN staan

Prachtig he; er staan nog meer mooie dingen in de Bijbel – als ik gelijk even van de gelegenheid gebruik mag maken om te evangeliseren (het is tenslotte bijna kerst):

"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heeft."

(Emiel, waar is de kerst-smilie?)

Overigens heeft iemand een tijdje geleden een mooi stukje ergens op dit forum gezet, de ‘brandkeure der stad amsterdam’ – erg leuk om te lezen…
    Brandkeure der stad Amsterdam.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    jano
    Bijdrager

Prachtig al die wetenswaardigheden, ik mag het allemaal graag lezen, ga zo door.

Moderator

"Want zo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar het eeuwige leven heeft."

Joh. 3:16, toch?

jano
    Bijdrager

Ja, inderdaad daar kun je de tekst weervinden. Als je een oplettende sportliefhebber bent dan kun je de verwijzing (Joh. 3:16) vaak zien -op TV- op spandoeken bij grote sportevenementen zoals de olympische spelen.

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Jullie zijn er nogal goed in thuis?

jano
    Bijdrager

Ja, wel een beetje. Er is meer dan alleen het Bouwbesluit, Bouwverordening en dergelijke. Maar je bent nieuwsgiering, begrijp ik? of heb ik het mis?

Het (de bijbel) is gewoon toegankelijk voor iedereen, dus verveel je je straks met de kerstdagen of zo, kijk dan eens naar:

http://www.biblija.net/biblija.cgi?Bijb … et=10&l=nl

Hé veel leesplezier.

Moderator

Jullie zijn er nogal goed in thuis?

Oh, basiskennis joh, echt een boek wat je gelezen moet hebben… En aangesloten zijn bij een religie helpt ook… :wink:

Wel grappig dat mensen er van uit gaan dat jezus voor iedereen gestorven is, en daarmee ieders gedrag dus in principe toelaatbaar is… Vergeten ze alleen even verder te lezen in de context (rest van hoofdstuk 3), daardoor Joh. 17:3 toepassend, en even op te zoeken of er ook bepaalde handelwijzen zijn die de bijbel (laten we ervan uitgaan dat dit ‘het woord van god’ is) per definitie afkeurt… 8)

Het is net een echt wetboek…

Zelf gebruik ik vaak deze site, dan heb je meteen de hebreeuwse, griekse en latijnse tekst van waaruit is vertaald. Kan erg helpen omdat vertalingen nog wel eens willen verschillen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

voor de liefhebbers, kijk eens op http://www.nbdc.nl/cms/show/id=667929

Brandpreventie

Brandpreventie door de jaren heen
    1413 Oudste brandkeuren
    1685-1694 Brandkeuren Amsterdam
    1746 Keur over schoorstenen in Den Haag
    1822 Voorschriften Stadhuis van Amsterdam
    1923 Brandgevaar in ziekenhuizen
    1923 Wet brandgevaar voor gebouwen en getimmerten
    1954 Statistieken en brandpreventie
    1965 25 jaar Brandpreventie
    1984 Richtlijnen ontvluchting en redding Amsterdam
    1984 Onderzoek menselijk gedrag bij brand

Brandpreventie door de jaren heen

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.