Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid opvang- en doorstroomcapaciteit

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #1893 |

Ik ben een berekening aan het maken van opvang- en doorstroomcapaciteit.

Dit is behoorlijk duidelijk omschreven in de BOT serie van SBR, deel E, hoofdstuk 5. Nu zie ik daar onder de bepalingsmethode voor de opvangcapaciteit (het aantal benodigde op te vangen personen) het volgende staan:

Nu vraag ik me af: wat kan ik hier concreet mee? Stel: ik bereken dat ik 100 mensen moet kunnen opvangen in mijn trappenhuis vanuit de 1e verdieping. Het is een pand met 2 bouwlagen (bg en 1e verd.) Dan mag ik hier dus het aantal personen op in mindering brengen dat in 1 minuut kan vluchten? Kan iemand dit nader toelichten?

Alvast bedankt,

Ron

mark breet
    Bijdrager
    Post count: 34

aangezien voor de de afdaaltijd al 1 minuut gerekend wordt, gaat het aantal personen dat in 1 minuut kan zijn doorgestroomd over personen van de begane grond.
    Vaak vluchten personen op de begane grond ook via een trappenhuis. Je controleert dus niet alleen de doorstroomcapaciteit van de onderste trede, maar ook van de buitendeur.
    Stel dat er weinig mensen van de verdiepingen komen, maar dat er veel op de begane grond zijn, zou het kunnen zijn, dat de buitendeur maatgevend is. Het aantal mensen op de begane grond mag je dus verminderen met de doorstroomcapaciteit van de deur van 1 minuut, omdat na deze minuut de mensen van de 1e verdieping de onderste trede hebben bereikt.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2261

Daarmee bedoelen ze dat de maximale opvangcapaciteit in de eerste minuut niet volledig wordt gebruikt omdat er in die tijd het RC ontruimd wordt. Wanneer je er vanuit gaat dat er in die eerste minuut al mensen doorstromen naar buiten, mag je die van je totale opvangcapaciteit aftrekken.

Meestal zal dat het aantal personen zijn wat in 1 minuut door je uitgangsdeur van je trappenhuis stroomt. Het BOT boek werkt nog met de ‘rekenwaardes’ voor de bezetting, maar met de gemaximeerde waardes voor doorstroming. (ik weet het, niet reeel, niet verstandig, maar het is zo). Je hebt een bepaalde instroom vanuit het RC, en een uitstroom vanuit het trappenhuis. De kleinste waarde van die twee bepaalt hoeveel personen je van je opvangcapaciteit af mag halen.

Maar serieus, laten ze je voor een klein kantoorpand van 2 verdiepingen een berekening maken? Hoeveel personen zitten er daar wel niet binnen dan? :P

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.