Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Opvang en doorstroom cf NEN 6089 of Regeling bb

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 48
    #2764 |

Goedemorgen

Ik heb voor een school een opvang- en doorstroomcap. berekening gemaakt conform 2.1 van de regeling BB 2012. Nu geeft de brandweer echter aan dat zij ook brandscenario’s doorgerekend wensen te hebben. Mijn berekening is in feite scenario-onafhankelijk. Maar volgens mij wordt in de regeling BB ook niet gerept over scenario’s. Wel in NEN 6089, maar die is ingetrokken begin vorig jaar. Dus nu vraag ik me af: kan de gemeente eisen dat ik met scenario’s werk? (voor de duidelijkheid: het is goed om naar scenario’s te kijken, maar ik wil graag weten hoe het nou precies in elkaar zit en wat men echt wettelijk kan eisen).

Alvast dank,

Ron

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Wel in NEN 6089, maar die is ingetrokken begin vorig jaar.

Hoezo ingetrokken?

ron van den berg
    Bijdrager
    Post count: 48

sorry…. heb niet goed gekeken op nen 6089, is nu van kracht met aanvulling c1. Maar op zich blijft mijn vraag wel staan lijkt me? Wordt nen 6089 aangestuurd vanuit bb?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

De wettelijke eisen staan in het Bouwbesluit en er wordt niet verwezen naar de NEN 6089.
    Wel is de regeling Bouwbesluit methode een zeer korte samenvatting van de NEN 6089 (een half kantje i.p.v. 84 kantjes).

De NEN 6089 benoemt scenariodenken. Dat is niet meegenomen in het Bouwbesluit.

Het kan verstandig zijn, en vaak ook leiden tot optimalisatie. M.i. kan het niet vanuit het bevoegd gezag afgedwongen worden.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

Er wordt niet letterlijk gesproken over scenario’s, maar wanneer je art. 2.108 van het Bouwbesluit bekijkt, zie je dat ze het over gedeeltes van vluchtroutes hebben ‘waarop personen zijn aangewezen’. Logisch beredeneerd zou je in elke situatie, op elk gedeelte (dus in elk scenario) aan deze eis moeten voldoen. Het kan goed zijn dat de ‘drukste’ momenten voor bepaalde gedeeltes in verschillende scenario’s voorkomen. Dan kun je om aan te tonen dat je voldoet aan de eis dus weinig anders dan met scenario’s gaan rekenen. Niet omdat het moet van de NEN, maar omdat je anders niet kunt aantonen dat je aan het Bouwbesluit voldoet. Als je geen antwoord op de vragen van de brandweer kunt geven (die naar mijn idee best legitiem zijn), zeggen zij gewoon dat er niet voldoende aannemelijk is gemaakt dat je aan de Bb-eis voldoet.
    En als het dan toch maar moet, en je hebt de NEN toch op de plank liggen, geeft die goede handvatten over hoe dit te doen. Maar je mag natuurlijk ook je eigen wiel verzinnen daarin. Ik denk niet dat de brandweer de beschikking erover heeft.

Voor scholen lijken me drie scenario’s interessant: normale lestijden, de pauze waarin de aula volzit, en wellicht examentijd waarin men de gymzaal/aula/tussengebieden ook als bijeenkomstzaal gebruikt.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

Wel in NEN 6089, maar die is ingetrokken begin vorig jaar.

Hoezo ingetrokken?

Ach, ingetrokken, dat stelt niet zo veel voor. De NEN 6088 is ook ingetrokken maar daar wordt vanuit het Bouwbesluit nog gewoon naar verwezen.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

@Peter,

Naar de NEN 6089 wordt niet verwezen in het bouwbesluit. Of hij nu ingetrokken is of niet, het is een goede vraag of die systematiek verplicht moet volgen.

peter
    Bijdrager
    Post count: 582

@iedereen

Ik bedoelde louter aan te geven dat het intrekken van een norm een beetje aan inflatie onderhevig is…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.