4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #993 |

In een bedrijfshal met geluid boven 80 dB, dus de werknemers hebben oorkappen op.
    Ben ik verplicht om optische signaalgevers te plaatsen. kan iemand mij een tip geven over hoe deze te projecteren?

Alvast bedankt.

jano
    Bijdrager
    Post count: 222

De regelgeving (o.a. bouwbesluit en bouwverordening) voorzien niet in alle problemen die je in de praktijk tegen kunt komen. In deze situatie dien je naar mijn inzicht "praktisch" met de zaak om te gaan.

Het probleem in dit geval is dat je personen wilt waarschuwen dat er iets aan de hand is (pand moet worden verlaten ivm brand oid). In dit geval (veel lawaai) is het legitiem om de aanwezigen op een andere manier dan door middel van slow whoops of gesproken woord te waarschuwen. In dit geval zijn optische signaalgevers (knipperlichten) en mogelijk daarbij ook tekstborden (deze zie je ook in grotere brw.kazernes) een goede de keus denk ik. Let wel op de de bekabeling naar de flitslichten functiebehoud moeten hebben. Voor de projectering van die dingen (flitslichten) is moeilijk om daar een antwoord op te geven, je moet hier met boeren limheid mee omgaan.

Denk in deze casus aan bv een discotheek, hoe is daar de ontruiming geregeld? gaat daar de jammer"muziek" of wat daarvoor door gaat uit? gaan de lichten aan? Ik heb in het verleden in een oefenlocatie voor bands (meerdere ruimten) flitslichten voorgeschreven.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

een flitslicht in een discotheek is dan weer minder geschikt, dus inderdaad de verlichting aan en de muziek dimmen (uitzetten doe je maar een keer, en dan is je systeem kapot)

de NEN 2575 zegt toch ook iets over flitslichten (heb nu even geen zin om de 2575 er bij te pakken)

flitslichten doe je volgens het GBV (gezond boeren verstand), en als je vooraf met de brandweer praat kan je ook afstemmen of het GBV van de brandweer het zelfde vindt. En dan leg je het vast in het PvE van de OAI

blaine
    Bijdrager
    Post count: 8

De tekst in de NEN2575 heb ik er al op nageslagen. daar staat niet bijster veel over projectering van de optische alarmgevers (flitsers). Verder weet ik dat je de flitsers in de algemeen te verwachten kijkrichting moet ophangen(bv bij werkplekken dat men er niet de hele tijd met de rug naar toestaat) in de nen2575 staat ook nog minimaal 2 per alermeringszone. Maar als ik twee hallen heb van bv. 20x100mtr, en het is één alermeringszone, dan lijkt mij twee een beetje weinig. Dus lijkt het mij inderdaad een kwestie van gezond boeren verstand gebruiken :D. Bij parkeer garages bedraagt de afstand tussen waarnemer en LUTO maximaal 30mtr(NEN2443). ik denk dat ik zoiets ook maar aanhoud voor mijn flitsers.

Of heeft iemand anders nog en goed idee of enige ervaring hiermee?

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.