Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Opstelling kerkbanken en vluchten

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 17
    #2314 |

Kan iemand mij vertellen waar ik informatie kan vinden over opstelling van kerkbanken. Daarbij doel ik op maximale lengten/tussenpaden en de dichtheid van de opstelling. Dit in relatie tot het veilig vluchten.
    Kan ik daar aan rekenen en hoe verhoudt zich dat tot ander factoren als hoogte van de ruimte (rookbuffer), overzichtelijkheid van de ruimte, e.d.?

bvd Martijn

deepsleep
    Bijdrager
    Post count: 31

In het Gebruiksbesluit, artikel 2.3.1, staan de voorwaarden. Je kunt het besluit downloaden via http://www.wetten.nl

martijn
    Bijdrager
    Post count: 17

Bedankt voor de info, al had ik dat zelf ook kunnen weten :oops: .

Nu een aanvullende vraag.
    Het gaat om een bestaand kerkgebouw (geen monument), bouwjaar 50ger of 60ger jaren. Er zijn meer dan 1400 zitplaatsen.
    De opstelling van de banken is nu dat er 5 rijen zijn met elk 280 zitplaatsen. Tussen de rijen zijn looppaden en aan de uiteinden van de rijen (altaar en achterzijde kerk) zijn looppaden. Aan de achterzijde kerk en aan de zijkanten van de buitenste rijen zijn voldoende vluchtdeuren.
    Deze situatie voldoet nu niet aan de regelgevin (de opstelling van de banken) maar wordt gedoogd.

Nu is er het idee van de kerk om de voorste groep banken (voor het altaar) van die 5 rijen de opstelling van de banken aan te passen. De banken worden iets gedraaid richting het altaar. Tussen de bestaande banken en de te draaien banken komt een looppad en er blijven 5 rijen. hierdoor onstaat een extra looppad banuit het midden naar de buitenste rijen. Ook tussen het altaar en de voorste banken onstaat meer ruimte. Door deze opstelling kost het de kerk een aantal banken en dus zitplaatsen.
    Dus ons inziens een verbetetering van de huidige situatie voor wat betreft het vluchten.
    Nee, zegt de brandweer. Als je een nieuwe opstelling maakt dat moet die aan de nieuwe eisen voldoen.

In hoeverre is dat terrecht?
    Als je een kerk in z’n geheel opnieuw gaat invetariseren begrijp ik dat. Als we banken gaan vervangen kraait er geen haan naar en blijft de situatie zoals die is.
    In hoeverre kan de kerk zich beroepen op artikel 1.4 Gelijkwaardigheid van het Gebruiksbesluit?

Bvd Martijn

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

"Kraait er geen haan naar" vind ik in deze casus zeer toepasselijk. "Eer de haan driemaal kraait zal ik verraden zijn" zo sprak de Heer tijdens het laatste avondmaal. De geschiedenis kennen we allemaal. Zeker de kerkgangers onder ons. Op de vraag terugkomend. De kerk kan, net zoals ieder ander, beroep aantekenen. Maar of het iets zal uitmaken denk ik niet omdat immers de opstelling wordt gewijzigd. Factoren als de hoogte van de ruimte (rookdebiet) en de overzichtelijkheid doen niet ter zake. Een snelle ontruiming is niet alleen bij brand van belang maar ook in andere gevallen.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Als we banken gaan vervangen kraait er geen haan naar en blijft de situatie zoals die is.

De eisen zoals in genoemd in het Gebruiksbesluit zijn altijd van toepassing, zowel voor nieuwe situaties als bestaande situaties.

Dat de gemeente de huidige situatie gedoogd zonder nadere onderbouwing is m.i. een slechte zaak, in eerste instantie lijkt dit leuk maar als gebouw eigenaar/gebruiker ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van de aanwezige personen en niet de gemeente (die controleerd alleen of je je verantwoordelijkheid neemt). Indien je de huidige situatie wilt handhaven (b.v. op basis van artikel 1.4) zal je moeten aantonen dat het veilig is en met een motivatie dat het vroeger wel goed was kom je niet ver. Zo werkt het systeem, ben je het er niet mee eens kan je de aardse rechtbank vragen een uitspraak te doen.

Hoeveel wijk je dan af van de gestelde eisen?

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.