10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 81
    #1907 |

Ben niet helemaal thuis in de regelgeving, zodoende deze vraag even.

Er is voor een bouwwerk een Pve noodzakelijk voor een brandmeldcentrale met niet automatische bewaking. Deze BMI behoeft niet doorgemeld te worden naar de brandweer. Is in dit geval evengoed de Regeling Brandmeldcentrales van kracht. Ik kan nergens die verwijzing vinden. In het gebruiksbesluit staat enkel onder 2.2.1.lid 9 dat dit voor een doormelding geldt.

Mag in zo´n geval zonder doormelding het Pve opgesteld worden door een ieder?? Nu zijn er twee eisende partijen (brandweer en eigenaar) Mag dit Pve opgesteld worden door iedereen of iemand volgens de regeling.

Dit zelfde geldt voor het branddetectiebedrijf en installatiebedrijf. Moeten deze gecertificeerd zijn.

Alvast bedankt voor het antwoord.

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Wanneer het hier om een gecertificeerde installatie gaat dan moet het PVE door een erkende PVE opsteller worden geschreven en dienen alle partijen erkend te zijn.

Is het geen gecertificeerde installatie dan is het allemaal wenselijk maar niet verplicht.

Je moet in dit geval kijken in de regeling brandmeldinstallaties 2002

floris kooiman
    Bijdrager
    Post count: 10

Voor elk bouwwerk waar een BMI in moet volgens het gebruiksbesluit 2008 moet er ook een PvE van worden opgesteld.

Als het gebruiksbesluit 2008 aangeeft dat er doormelding moet zijn naar de RAC (doormelding naar brandweer) geld het volgende:

Ten eerste moet de BMI worden gecertificeerd en ten tweede:

Zoals de regelgeving er nu uit ziet anno 2010 moet het PvE als er twee eisende partijen zijn worden opgesteld door een hiervoor erkent PvE opsteller.

Ik heb ook wat vragen:

Om welke reden is de eigenaar eisende partij? heeft hij meer eisen dan het landelijke?

En is de hoogste verblijfsvloer hoger dan 20 mtr. ten opzicht van de begane grond?

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Letterlijk: Bij integratie van meerdere eisenpakketen moet gebruik worden gemaakt van een Erkende PvE opsteller (regeling 2002, uitgave 2009)

jansen
    Bijdrager
    Post count: 81

Goedemiddag Richard.

Het is een aparte zaak. Eigenaar wil wat extra rookmelders plaatsen waardoor de opsteller de eigenaar meteen aanvinkt als eisende partij. Voor deze zaak is er geen verblijfsgebied hoger dan 20 meter

richard visser
    Bijdrager

Mijn inziens is dat je twee eisende partijen hebt, want naast de eis van de brandweer (welke eist vanuit gebruiksbesluit) heeft de eigenaar eisen.

Omdat dit extra is heb je alleen mbt de eis van de brandweer te voldoen aan het gebruiksbesluit, de extra eis is vanuit de eigenaar en hoeft niet te voldoen aan het gebruiksbesluit.
    De vraag over de 20mtr is denk ik niet van toepassing, want anders had de eerste eisende partij (brandweer) daar wel iets over gezegd.

Voor een gecertificeerde brandmeldcentrale moet je je wenden tot een erkend branddetectiebedrijf en een gecertificeerd installatiebedrijf. Voor niet-gecertificeerde installatie is dat ook een wens, deze heeft dan niets van doen met de regeling van 2002 maar wel met de NEN normen. Erkende bedrijven kunnen je beter adviseren dan de electro winkel op de hoek.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Ongeacht of je moet doormelden moet je wel aan de volgende zaken voldoen:
    – PvE laten opstellen en laten goedkeuren
    – Installatie moet voldoen aan de NEN 2535
    – Installatie moet worden onderhouden, beheert etc volgens de NEN 2654-1
    Volgens mij ontkom je dan niet aan gecertificeerde partijen.

richard visser
    Bijdrager

Natuurlijk is het altijd beter om erkende (gecertificeerde) partijen in de hand te nemen. Maar helaas is dat niet verplicht, er zijn veel bedrijven die branddetectie er een beetje bij doen.

Bij twee eisende partijen ontkom je niet aan erkend PvE opsteller.
    Iedere installatie dient te voldoen aan de 2535
    Bij niet gecertificeerde installaties mag iedereen onderhoud doen, al is dit niet wenselijk en organisatietechnisch niet handig. Mede omdat het branddetectiebedrijf verantwoordelijk blijft.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Natuurlijk is het altijd beter om erkende (gecertificeerde) partijen in de hand te nemen. Maar helaas is dat niet verplicht, er zijn veel bedrijven die branddetectie er een beetje bij doen.

Bij twee eisende partijen ontkom je niet aan erkend PvE opsteller.
    Iedere installatie dient te voldoen aan de 2535
    Bij niet gecertificeerde installaties mag iedereen onderhoud doen, al is dit niet wenselijk en organisatietechnisch niet handig. Mede omdat het branddetectiebedrijf verantwoordelijk blijft.

Volgens gebruiksbesluit moet je voldoen aan de NEN 2535 en onderhouden volgens de 2654-1. Ik ken die normen niet helemaal uit mijn hoofd. Maar volgens mij wordt het moeilijk om geen gecertificeerd bedrijf te gebruiken.

r visser
    Bijdrager
    Post count: 14

Als er geen doormelding vereist is kan in principe iedereen de brandmeldinstallatie maken. In bijlage B van de NEN2535 staat echter dat dit onder verantwoording van het branddetectiebedrijf moet gebeuren en dat deze een attest afgeeft waarin verklaart wordt dat de installatie voldoet aan de eisen uit de NEN2535. Dus je ontkomt in principe niet aan het branddetectiebedrijf.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.