Brandpreventieforum Forums Bouw Opslag van bij brandbare, brandbevorederende, enz

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 91
    #496 |

In het Bouwbesluit wordt geregeld dat een ruimte voor de opslag van bij ministeriële regeling aangegeven brandbare, brandbevorderende of bij brand gevaar opleverende stoffen in een brandcompartiment is gelegen. In de MR wordt onder artikel 2.1 inderdaad een leuke opsomming gegeven van stoffen, verdeeld in 5 groepen.

Maar tja deze stoffen (zeker groep 5) komen in bijna elk gebouw wel voor. Of de opslag in een afzonderlijk brandcompartiment noodzakelijk is, is afhankelijk van de hoeveelheid van één zo’n stof of van meer stoffen tezamen, die moet worden opgeslagen (zie toelichting op MR). Om welke hoeveelheden het gaat, is onderwerp van regeling van de gemeentelijke bouwverordening.

Daar gaan we dus weer, hop naar de bouwverordening, en wel bijlage 5.

In dit geval heb ik aanvraag waarin autobanden (ca. 2000 st) worden opgeslagen. Tja, valt volgens mij in groep 5, maar deze komt in de bouwverordening niet meer terug… Oh, wacht we hebben inmiddels een nieuwe bouwverordening (11e/12e wijziging) waarin een nieuwe bijlage 5 met tabel. Hier worden ADR klasses gegeven :oops: Nu ben ik even het spoor bijster/zinkt de moed mij in de schoenen (hoezo regelgeving ingewikkeld ;-))

Heel concreet is de vraag dus, moet opslag autobanden in een bouwwerk in een apart brandcompartiment zijn gelegen?

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2274

Loop eens naar de jongens van Milieu. Wanneer een opslag buiten de hoeveelheden voor huishoudelijk gebruik (dat is wat de verordening omschrijft) valt, is er vaak een meldingsplicht voor milieu noodzakelijk. In dat soort gevallen moet de opslag ook aan de PGS-normen voldoen, en valt ‘ie wat mij betreft in de categorie gevaarlijke stoffen waar het bouwbesluit het over heeft.

wopske dwdf-f
    Bijdrager
    Post count: 91

Tja, die zitten de hele middag in één of ander overleg… ambtenaren!

petert
    Bijdrager
    Post count: 196

hahahaha …ik heb geen vooroordelen…

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Autobanden vallen niet onder het ADR.
    Het zijn geen gevaarlijke stoffen.
    Er geldt geen regelgeving vanuit PGS15.

Mogelijk wel nadere eisen vanuit milieuregelgeving. (maakt ook nog uit of het nieuwe of gebruikte banden zijn)

2000 banden….. mmmmm.. lijkt mij makkelijk binnen één brandcompartiment van 1000 m2 te kunnen.

No problemo :-)

cu,
    Loe

citaat: handreiking opslag banden
    O :P

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825
6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.