Brandpreventieforum Forums Sprinklerinstallatie NFPA en NEN opslag tegen buitengevel

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 189
    #2008 |

in de vas staat voorgeschreven dat binnen 10 meter vanaf de buitengevel (geen WBDBO) van een gesprinklerd pand geen brandbare buitenopslag mag plaats vinden. Nu zie ik bij een inspectie de volgende zaken;
    – parkeerplaatsen voor auto’s tegen gevel pand
    – opslag gasflessen (30x10l menggas co2/argon en 2 camping gasflessen propaan) op 5 meter afstand van de buitengevel
    – perscontainer voor karton en plastic nagenoeg tegen de gevel aan.

De inspectieinstelling heeft hierover geen opmerkingen gemaakt.
    Vallen auto’s onder opslag?
    Geldt voor gasflessen de 10 meter uit de vas niet?
    Volgens de gebruiker had de inspectieinstelling gezegd dat de perscontainer geen probleem was omdat hij (’s avonds) werd afgesloten. Nu zit het meeste karton/plastic in het persgedeelte, maar door de dag heen ligt er ook een hoeveelheid dozen in het ingooi gedeelte voor de pers. Hoe denken jullie er over?

In het PVE worden geen uitzonderingen beschreven die binnen de 10 meter grens zouden mogen vallen.

peter coort
    Bijdrager
    Post count: 32

Ook ik kom geregeld dit soort situaties tegen waarbij ik me afvraag waarom een inspectie-instelling hier geen opmerkingen bij plaatst. Recentelijk voorbeeld: Gesprinklerd brandcompartiment waarbij een deel van de buitengevel eruit is gehaald en percontainers geschakeld aan de hal zijn geplaatst (uiteraard ongesprinklerd). Heb via andere kanalen wat navraag gedaan en ben uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat de perscontainers moesten worden uitgevoerd met ‘side-wall sprinklers’.

Naast het feit dat inspectieinstellingen hier geen opmerkingen bij plaatsen zit het grootste gevaar hem mijns inziens in de verzekering. Verzekeringsinstanties zullen naar verwachting niet uitkeren wanneer een brand ontstaat in de perscontainer en door toedoen hiervan een groot deel van de inrichting verloren gaat….

De PGS15 (ontwerp van augustus 2010) geeft mogelijk wel wat handvaten. Dit bij PGS15-opslagplaatsen waarbij WBDBO wordt gerealiseerd door afstand (5 tot 10 meter) en tevens de opslag van brandbare producten in deze zone wordt verboden. Het laatste wordt middels de volgende toelichting verduidelijkt:

Dit betekent dat in de praktijk hier wel materialen kunnen voorkomen die niet brandbaar zijn (mits ze het vluchten en de brandbestrijding niet belemmeren). Zo zullen bijvoorbeeld fietsen, al dan niet in een stalen fietsenhok en een houten hekje, geen problemen opleveren maar voertuigen, afvalcontainers en stapels hout e.d. wel.

Kortom: als ik de toelichting van de PGS15 mag geloven (welke e.e.a. wel deels tastbaar maakt) is het stallen van (pers)containers sowieso niet toegestaan (evenals gasflessen: PGS15 geeft aan dat wanneer tegen een gevel aan geplaatst de achterwand ten minste een WBDBO van 60 minuten dient te bezitten). Auto’s is discutabel, mogelijk toegestaan gezien de kans op brand…..

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.