Brandpreventieforum Forums Gebruik opslag in technische ruimte

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 37
    #2382 |

Tijdens mijn inspecties in een zeer groot ziekenhuis kom ik het telkens weer tegen, opslag van brandbare goederen in de technische ruimte. In de techtnische ruimte staat de luchtbehandelingsinstallatie. De opslag is bijvoorbeeld plallets met papieren handdoekjes, kantoor inventaris of een kompleet archief :shock:
    Gevoelsmatig zeg ik uitruimen die zooi en dat gebeurt ook gelukkig. Maar in de regelgeving kom ik niets concreets tegen behalve artikle 2.9.1 van het Gebruiksbesluit.
    Kan ik dit gebruiken of is er meer :?:

Ik hoor het graag
    :bwt: Saar

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

je kan je natuurlijk ook afvragen wat nu eigenlijk precies het probleem is met opslag in technische ruimten.
    De technische ruimte is normaal gesproken een apart brandcopartiment dus je zou ook aan kunnen voeren dat de de spullen daar meteen netjes brandwerend afgeschermd met een wbdbo van 60 minuten veilig opgeslagen liggen.
    Voor stookruimten wordt namelijk wel apart omschreven in art 2.1.1 lid 2 dat daar geen opslag plaat mag vinden. Hieruit kun je eigenlijk al op maken dat oplslag in andere ruimten geen probleem hoeft te zijn.

edwin de bruijn
    Bijdrager
    Post count: 9

In een NEN 1078 blz 78 staat in artikel 16.1.9 dat een stookruimte niet als opslag- of bergruimte mag worden gebruikt. Vraag me even niet welk bouwjaar deze NEN heeft.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

In een NEN 1078 blz 78 staat in artikel 16.1.9 dat een stookruimte niet als opslag- of bergruimte mag worden gebruikt. Vraag me even niet welk bouwjaar deze NEN heeft.

i.d.d. Edwin, een stookruimte

dat haalde Johan ook al in in zijn antwoord.
    een technische ruimte hoeft niet perse een stookruimte te zijn, ik kan mij dus goed vinden in de redenatie van Johan.

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 330

Helemaal eens met Johan en Louis (zoals vaker). De spulletjes liggen daar, als het om brandveiligheid gaat, keurig in een brandcompartiment. Ik zou me eerder druk maken om andere zaken. Bijvoorbeeld het personele plaatje als het gaat om een adequate ontruiming (het BHV-gebeuren). Laten we er geen doekjes om winden. Laatst was ik in een verpleeghuis. Ongeveer 180 "bewoners" verdeeld over 6 verdiepingen, absoluut niet zelfredzaam eerder terminaal. Slechts twee mensen in de nachtdienst! Laten we ons daar eens druk over maken in plaats van handdoekjes, meubilair, wat pallets en archiefmappen in een keurig brandcompartiment. Er is geen preventist die het aan durft een dergelijke inrichting te bekritiseren terwijl we allemaal weten dat op dit gebied er nog veel valt te verbeteren.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.