Brandpreventieforum Forums Gebruik Opslag in (extra) beschermde vluchtroute

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 18
    #2886 |

Een gebruiker heeft in een trappenhuis op de begane grond een open wasmachine opstelling gemaakt. Hierdoor is het veilig vluchten vanuit het trappenhuis (extra beschermde vluchtroute) niet meer voldoende gewaarborgd. Op basis van artikel 7.10 onderdeel a, het veroorzaken van brandgevaar wordt aangegeven dat dit niet is toegestaan.

Hoewel de eis zeer redelijk is en zal worden opgevolgd, ben ik op zoek gegaan de juridische grondslag. Ik ben als eerste uitgekomen op artikel 7.10 restrisico brandgevaar onderdeel a, waar in de toelichting van het BB als voorbeeld wordt aangegeven dat indien OP de (extra) beschermde vluchtroute objecten staan die brandgevaar opleveren dit niet is toegestaan. In dit geval hadden ze mijn inziens het woord OP beter kunnen vervangen door IN, dan was het voorbeeld bij de toelichting duidelijker geweest.

Tevens ben ik een advies van de commissie praktijktoepassing brandveiligheidsvoorschriften, het volgende tegengekomen:
    Hier wordt dus expliciet aangegeven dat de opslag van brandbare goederen (helaas zonder artikelverwijzing) in een extra beschermde vluchtroute niet is toegestaan. In dit geval divers linnen in een linnenkast welke als apart BC moeten worden uitgevoerd indien de kast in deze vluchtroute blijft staan.

Ik stel in deze niet de eis of de beoordeling ter discussie, maar ben op zoek naar een direct sturend artikel vanuit het BB die aangeeft dat opslag van goederen of opstellen van installaties (wasmachine, kopieermachine, stooktoestel etc) die brandgevaar kunnen opleveren, in een extra beschermde vluchtroute niet zijn toegestaan. Met name het voorschrift dat dit alleen mag in een brandcompartiment (zie advies van de adviescommissie).

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Heb je ook het advies gelezen van de ijsblokjesautomaat in het hotel?

arnaud van den brink
    Bijdrager

Dat advies ken ik. Ik ben niet op zoek naar de motivatie, maar naar een direct sturend artikel waarin staat dat je geen brandbare goederen mag opslaan in de (extra) beschermde vluchtroute.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Z’n rechtstreeks artikel is er niet.

arnaud van den brink
    Bijdrager

@Louis Dank. Een bevestiging van wat ik zocht.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Volgens mij doelt de commissie op art. 2.82.

Een extra beschermde vluchtroute ligt niet in een brandcompartiment (2.82, lid 4).
    Een opstelruimte voor wasmachines e.d. wordt niet in art. 2.82, lid 3, benoemd als overige ruimtes die ook niet in een brandcompartiment hoeven te liggen.

Daarnaast is statistisch aan te tonen dat wasmachine/wasdroger wel degelijk een risico vormen bij een opstelling in een EBV, zodat je art. 7.10, a kunt/mag toepassen.

arnaud van den brink
    Bijdrager

@AB Mij is de motivatie duidelijk. Het is mijn inziens ook niet wenselijk een dergelijke was- en droogopstelling in een (E)BV te plaatsen.

Op basis van artikel 2.82 lid 3 d zou een technische ruimte (<50m2, stooktoestel <130kW) dan wel in een EBV mogen liggen. Kan mij niet voorstellen dat dit wenselijk is.

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Ja, dat klopt, het is niet wenselijk maar die ruimten mogen er inderdaad inliggen. Ik heb deze vraag onlangs aan de Helpdesk gesteld. Je moet dan nog wel aan de overige eisen voldoen, brandvoortplanting max. MJ per bouwlaag etc.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.