Brandpreventieforum Forums Bouw opslag gevaarlijke stoffen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #1437 |

op basis van BB art 1.105 lid 8 slaan we bij brand gevaarlijke stoffen op in een ruimte welek wordt uitgevoerd als BC.

Weten jullie of we elke hoeveelheid OPSLAG hoe klein ook, moeten aanmerken als brandbare, brandbevorderende, bij brand gevaar opleverende en voor de gezondheid schadelijke stof ? en dus die ruimte formeel uitvoeren als BC ?
    Of hoeft dit niet als mijn opslag onder of beneden een bepaalde hoeveelheid blijft ?
    Het gaat dus om opslag, niet om dagvoorraad.

Mijn vraag is :
    Ik moet ik wat opslag gevaarlijke stoffen afdeling 2.1. van de regeling BB volgen. Maar in de eerste zin van lid 1 wordt de term "afhankelijk van de hoeveelheid" gehanteerd. Welke hoeveelheid bedoelen ze hier nu ?
    Is dit de hoeveelheid brandgevaarlijke stoffen welke staat vermeld in lid 2.1.8 en tabel 2.1.8. van het GB ?

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

Nog voor het GB er was, werd er vaak gerefereerd aan de PGS-serie. Volgens mij komt tabel 2.1.8 van het GB letterlijk uit PGS 15. Over het algemeen wordt deze inderdaad gehateerd.

johan
    Bijdrager

Maar wordt een ruimte voor opslag nu pas uitgevoerd als BC als we boven de hoeveelheden uit komen ?
    moet ik dan praktisch gezien een ruimte pas uitvoeren als BC als ik >50 liter benzine op ga slaan ? (tabel 2.1.8 GB)

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

50 liter benzine zit ook gewoon in een auto, dus ik vindt 50 l wel een redelijke waarde.

50 liter komt ook ongeveer overeen met de bijdrage aan brand van een bankstel, en daar hoor je niemand over!

johan
    Bijdrager

ben ik het helemaal mee eens hoor, maar ben op zoek naar hoe het formeel in elkaar steekt. Het is mij niet helemaal duidelijk namelijk. Want dan mag ik ook 50 flessen terpentine in een ruimte opslaan zonder extra voorwaarden te stellen ?

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

vroeg liep dit formeel via het bouwbesluit artikel 2.104 lid 2 (nieuwbouw) en artikel 2.111 lid 2 (bestaande bouw);

de ministeriele regeling die wordt bedoeld is volgens mij de regeling bouwbesluit 2003. vroeger stonden hier in artikel 2.1 volgens mij de hoeveelheden genoemd alleen die is per 21 mei 2009 vervallen. De toelichting op dit artikel zegt het volgende;

in het kort voorschriften omtrent bedrijfsmatige opslag wordt geregeld via de wet milieubeheer. artikel 2.1.8 van het GB gaat over de huishoudelijke voorraad/werkvoorraad die is toegestaan. de toelichting op artikel 2.1.8 van het GB zeg hier ook wat over.

johan
    Bijdrager

resumerend: ik mag zonder extra voorzieningen 50 liter terpentine opslaan in een ruimte of kast zonder extra voorzieningen te treffen. Ik mag dus de hoeveelheden zoals aangegeven in tabel 2.1.8 van het GB zien als maximale hoeveelheden waarbij het niet nodig is om op basis van het BB brandwerende voorzieningen te treffen ? Kom ik boven die hoeveelheden dan verwijs door naar de milieudienst / milieuvergunning ?

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

klopt 50 liter mag je hebben zonder extra voorzieningen. let wel dat je niet 50 liter terpentine en dan ook nog 50 liter wasbenzine enz. mag hebben. Kom je boven de hoeveelheden uit het GB dan worden er inderdaad voorwaarden gesteld via het activiteitenbesluit.

Milieuvergunning/melding is ook van veel andere dingen afhankelijk. op http://aim.vrom.nl staat een vragenlijstje waarmee je kunt kijken of je meldings/vergunningsplichtig bent op basis van het activiteitenbesluit.

johan
    Bijdrager

Ruud, thnx !
    Het is mij nu duidelijk wanneer we spreken over opslag gevaarlijke stoffen daar waar we het hebben over brandcompartimentering op basis van art 2.104, 205 en 106 van het BB.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.