Brandpreventieforum Forums Bouw Opslag brandbaar, niet milieugevaarlijke producten <1.000m2

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 32
    #1913 |

Een veel gevoerde discussie zonder (volgens mij) daadwerkelijk een definitief uitsluitsel. De opslag van brandbare, niet milieu-gevaarlijke producten in een standaard brandcompartiment (1.000 m2 nieuwbouw, 2.500 – 3.000 m2 bestaande bouw). In dit voorbeeld de opslag van oud papier.

Standaard verbrandingswaarde Bouwbesluit: 13,7 MJ/kg en een WBDBO-eis van 20/60 minuten (voortkomend uit het BB03) mijn inziens ontstaan vanuit de ‘gelimiteerde’ vuurbelasting van 300.000 kg vh / vierkante meter (situatie: nieuwbouw). Voor een gemiddelde papierhandelaar een peulenschil. 300.000 kg vh komt immers overheen met een hoeveelheid van ~ 500 ton.

De vraag: Heb ik nu wel of geen limitaties op mijn vuurlast wanneer uitgegaan dient te worden van brandcompartimenten met een standaard oppervlak van 1.000 m2 (nieuwbouw) of 3000 m2 (bestaande bouw, industrie)? Het BB03 stelt immers geen restricties, enkel de functionele eis waarover te discussiëren valt. Het Gebruiksbesluit stelt daarnaast dat de bedrijfsmatige opslag van papier dermate veilig moet zijn dat onveilige situaties op een naastgelegen perceel dienen te worden voorkomen (toetsend aan gesitueerde of bestemde brandcompartimenten, opslagen gevaarlijke stoffen e.d.).

Dus moet ik enkel toetsen aan mijn brandveilig gebruik t.o.v. de buurpercelen en uitgaan van de WBDBO-eisen uit het BB03 voor interne scheidingswanden? Of moet ik alsnog restricties leggen aan de vuurlast aanwezig in mijn opslagvoorziening? Iemand ervaring met een soortgelijke situatie?

Alvast bedankt!

Peter

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.