12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 189
    #2130 |

Hoe gaan jullie om met nieuw geplaatste brandslanghapsels? m.a.w. hoe weten jullie of de brandslanghaspels, indien nieuw geplaatst, voldoen aan de eisen uit het bouwbesluit (debiet minimaal 1300 liter per uur en druk minimaal 100 kPa bij 2 gelijktidjig in gebruik zijnde brandslanghaspels)?

Paul WendtPaul Wendt
    Bijdrager
    Post count: 331

Beste Ruud,

Daar zijn speciale debietmeters voor gemaakt. Aansluiten op straalpijpen en de kranen 1 minuut openen.
    Dit zijn gewone watermeters.

Paul Wendt
    Firesafety Design.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

Dag Paul,

Bedankt voor je antwoord. Ik laat de haspels nu altijd keuren conform NEN-EN671-3 bij oplevering. Ik vroeg me af hoe installateurs hier normaal mee om gaan. Een haspel wordt volgens mij standaard nooit gekeurd bij oplevering.

e hoek
    Bijdrager
    Post count: 2

beste ruud,

je kan het ook simpel doen met een emmer met een maatverdeling.zoals geleerd wordt op reob
    eerst even kijken of de draaistraalpijp een sproei en gebonden straal heeft en vervolgens 10 sec water in gebonden straal in de emmer laten lopen als dit meer als 3.61 ltr is dan zit je goed met je debiet meting (3.61×6=21.67 ltr per minuut x 60=1300ltr per uur).
    maar het beste bij een oplevering een REOB erkend bedrijf te bellen en deze de controles te laten doen.

Egbert Hoek
    Service monteur kleine blusmiddelen

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

Ik vind de vorige opmerking iets te kort door de bocht!
    Met alleen een flowtest ben je er toch echt niet……. Dit is GEEN REOB erkende werkwijze!!!!
    Bij de nieuwlevering van een BSH door installateurs gaat veel mis. De haspel is soms niet eens functioneel voor zijn doel te gebruiken. Dit door onbewust gemaakte fouten bij de nieuwlevering.
    Daarnaast zit er geen onderhoudsetiket op. Krijgt een object controle van de brandweer voor de oplevering dan zit je dus in 9 van de 10 gevallen met een probleem!

Hoop dat het nu NOG duidelijker is :lol:

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Daarnaast zit er geen onderhoudsetiket op. Krijgt een object controle van de brandweer voor de oplevering dan zit je dus in 9 van de 10 gevallen met een probleem!

Hoop dat het nu NOG duidelijker is :lol:

Is het niet zo dat er bij oplevering een sticker opstaat met NIEUW geleverd jan 2011???
    En is het dan net als bij een nieuwe auto dat je het eerste jaar niet apk gekeurd hoeft te zijn.

Ik hoor het graag van een deskundige :lol:

e hoek
    Bijdrager
    Post count: 2

je kan mijn opmerking dan wel kort door de bocht vinden ,maar volgens mij,was zijn vraag dan ook hoe hij zijn debiet meeting kan doen.
    Bij een oplevering moet nog altijd zo zijn dat de haspels door een erkend reob bedrijf zijn gecontroleerd.Ik ben dan ook niet degene die hoeft uit te leggen hoe je een haspels controleert .( wil het voor jou met alle plezier haarfijn uitleggen)
    De haspel dient te zijn voorzien van een onderhoud etiket en legionellapreventiesticker en de haspel dien te verzegeld achter gelaten worden.

en op reactie op guust de alle blusmiddelen moeten voorzien zijn van een onderhoudsetiket met vaste afmetingen

jasper abelman
    Bijdrager
    Post count: 79

@Guust
    Een sticker met nieuw geleverd zegt niet zo heel veel. De slang kan zelfs al bij nieuwlevering ouder dan een jaar zijn.
    En als je op een nieuwe auto een sticker plakt dat die nieuw is wil niet zeggen dat die ook goed functioneerd.
    De keuringsinstanties gaan dan ook niet af op de nieuwgeleverd stickers. Het advies is dan ook om die onderhoudsetiketten te plaatsen. Die nieuw geleverd stickers worden overigens meestal alleen geplaatst op draagbare blusmiddelen. Ook daar hebben ze alleen nut als de nieuw geleverd datum overeen komt met de exacte leeftijd van het blusmiddel.
    Inderdaad is het zo dat er bij nieuwlevering eigenlijk geen onderhoudsetiket op hoeft. Je voert immers geen onderhoud uit. Dat doe je pas na één jaar. Maar dat is in de praktijk dus een lastig verhaal omdat veel partijen die gang van zaken niet snappen.

@E.Hoek
    Voel je niet aangevallen hoor maar de vraag was hoe wordt omgegaan met nieuw geleverde haspels conform het bouwbesluit. Er is wel wat info bekend over de debietmeting maar verder is dus waarschijnlijk info gewenst. Wanneer je dan aangeeft dat er ook "even simpel" met een emmer een debiet meting gedaan kan worden, dan kan dat mogelijk een onvolledige indruk geven.

Ik doe ook het één en ander in dit vakgebied en weet als "zeer deskundig" persoon ook hoe het zit.
    Mochten er nog vragen zijn dan hoor ik het graag.

guust
    Bijdrager
    Post count: 227

Inderdaad is het zo dat er bij nieuwlevering eigenlijk geen onderhoudsetiket op hoeft. Je voert immers geen onderhoud uit. Dat doe je pas na één jaar.

Ahaaaa. dus toch.. :lol: :lol: maar ik begrijp ook wel dat als men niet zo vaak komt controleren dit een probleem kan zijn.
    Hoewel. als brandpreventie gaat controleren weet hij ook dondersgoed hoe oud een bepaald gebouw is.

Guust

blusser saval
    Bijdrager
    Post count: 3

Als een installateur nieuwe haspels plaatst van ons merk, kan hij voor een bepaald bedrag een opleveringscontrole laten uitvoeren.
    Dan komt er een service controleur langs die de haspels controleerd volgens de Nen 671-3, als ze ok zijn een sticker erop plakt en de haspel verzegeld.
    De opdracht gever krijgt daar een inspectierapport van, én een opleverings rapport, met e.v. mankeenten of aanbevelingen.

Leo

henk de lange
    Bijdrager
    Post count: 1

Beste allen,

ik mag dan misschien heel simpel zijn, maar ik ben er eentje van de zekerheid. WAAR staat in de NEN/ISSO/Bouwbesluit, dat een BSH bij de oplevering gekeurd dient te zijn.
    Dit is toch pas van toepassing na 1 jaar?
    Ik zoek er al dagen naar in diverse normen, NEN 671-3/NEN 671-1 Bouwbesluit etc., maar kan niets vinden.
    Wie helpt mij uit de boze droom dat iedereen wel iets weet, maar dat niemand weet waar het precies staat?

Henk de Lange
    Noé-AIT

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Dat staat i.d.d. nergens.
    Maar als eigenaar van het gebouw heb je op een bepaald moment een oplevering.
    Dan moet je kijken of geleverd is waarvoor je moet betalen.
    M.i. horen daar dus ook de brandslanghaspels bij. Immers je hebt iets besteld met een bepaalde waterlevering.
    Dus al ik dan de factuur krijg wil ook weten of het voldoet.

Hoe ga je klagen bij de installateur na 1 jaar als dan blijkt dat de brandslanghaspel te weinig water geeft?

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.