Brandpreventieforum Forums Bouw Openingen in een brandwerende wand

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950
    #2605 |

Er staat mij iets van bij dat er in het verleden wel eens werd gezegd, dat je in een brandwerende wand openingen mag hebben tot een bepaalde afmeting, of tot een bepaald percentage. Nu heb ik gezocht en ook een paar vakgenoten gebelt, waar dit in de wetgeving staat. Maar niemand kan mij dit zo zeggen. Iedereen geeft aan te weten waar ik het over heb, en verwijst naar eigen richtlijnen e.d., maar ik heb een wettelijke grondslag nodig. En een definitief uitsluitsel.

Het gaat in dit geval om een gemetselde wand met een flinke scheur er in. Dus aanvullend omdat het om een scherpe discussie gaat vroeg ik me de volgende zaken af. Volgens mij word bij een gemetselde wand aangenomen dat deze een brandwerendheid heeft, en in de praktijk worden hier nooit testcertificaten van overlegd, dus ook geen aanbreng-voorwaarden/voorschriften. Hoe definieer je dan verwerkings-voorwaarden/voorschriften voor het maken van een brandwerende gemetselde wand?

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Doel je misschien op het grafiekje uit brandbeveiligingsinstallaties, het hoofdstuk doorvoeringen (blz 143) waar uit op te maken was wanneer geen voorzieningen nodig waren ?

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

IK heb het boek hier niet bij de hand dus kan het niet inzien, maar waar ik naar op zoek ben, is de grondslag in de regelgeving van een dergelijke richtlijn.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Die is er niet!

5% uitzondering wordt vaak geroepen, maar die geldt voor oppervlakte materiaalgebruik, en niet voor een brandscheiding.

De NEN 6069 ken bij de beproeving voorwaarden voor een spleet en gat, te meten met twee calibers. Een gat of spleet groter dan deze afmetingen (even de 6069 niet binnen handbereik, maar ik meen 6 x 150 mm en rond 15 of 25) is per defnitie fout.

Een kleiner gat is in de BEPROEVING toegestaan mits de rook aan de niet verhitte zijde niet leidt tot ontbranding wattenkussen.

Maar je kan de spleet in de muur toch gewoon dichtsmeren met specie?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Volgens mij lagen er wel bepaalde proeven aan dat tabelletje ten grondslag, maar volgens mij was het toepassingsbereik van die proeven zeer beperkt. Ik heb nog ergens een collega die dat zo uit haar mouw schut, ik zal eens informeren.

freddy x
    Bijdrager
    Post count: 67

De beproevinsgmethode staat inderdaad gaten toe tot een bepaalde grootte, het tabelletje in brandveiligheidsinstallaties is allang vervallen..

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.