5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 2
    #1106 |

Op dit moment bewoon ik een hoekwoning, met achteraanbouw = keuken en toilet + opbouw = slaap en badkamer, en cv kast.

Tot op heden heb ik last van geuren en geluidsoverlast van de aangrenzende buren in de achteraanbouw en opbouw.

Nu blijkt door onderzoek,

plafond in de keuken en toilet op de BG verwijderd, dat muur is afgebroken en dat wij rechtstreeks uitkijken op de plafond van de buren. Hier is sprake van een grote open verbind.

In de cv kast op de 1e verdieping is een gat gemaakt in de vloer om te kijken waar de stank vandaan kwam, ook hier ziet men een afgebroken stenen muur en kijk je uit op de plafond van de buren.

Naar mijn idee is dit niet volgende bouwbesluiten 1998 gebouwd en staat een en ander ook niet vermeld op bouwtekeningen. Dit huis was al verbouwd e.d. door de vorige eigenaar.

Ook lijkt het mij dat als de brand uitbreekt bij de buren dat er een directe doorslag zal plaatsvinden naar mijn huis, door de open verbindingen.

Wie kan mij hiermee helpen, zijnde advies! Kan ik een instantie inlichten bijv. brandinspectie of dergelijke?

pedis
    Bijdrager
    Post count: 9

Even voor mijn beleving; hoe lang woon je in dit huis en wanneer (jaartal) is dit huis gebouwd?

sas23
    Bijdrager
    Post count: 2

Het woonhuis stamt uit 1940, daar zijn geen problemen.

Het betreft de achteraanbouw + opbouw, deze is gebouwd in 1998.

Ik woon nu een 1 jaar in dit huis,

pedis
    Bijdrager
    Post count: 9

Lijkt mij verstandig om rechtsbijstand te zoeken. Vaak is het eerste gesprek gratis en kan je hiermee je kansen op succes om de vorige eigenaar (die lijkt mij verantwoordelijk voor de verborgen gebreken) aansprakelijk te stellen.

Hieronder meer:

Definitie verborgen gebreken
    Verborgen gebreken zijn gebreken die pas na de oplevering aan het licht komen. Bepalend is eerst hetgeen in de koopovereenkomst tussen koper en verkoper werd overeengekomen. Als er een garantiebepaling in de overeenkomst is opgenomen, is de verkoper aansprakelijk voor alle verborgen gebreken waarvan gezegd kan worden dat deze het normale gebruik als woonhuis in de weg staan.

Indien er geen garantiebepaling is opgenomen in de koopovereenkomst, kan je terugvallen op de conformiteitsgarantie van artikel 7:17 BW. Op grond van artikel 7:17 BW moet de woning aan de overeenkomst beantwoorden, indien de zaak niet de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn beantwoordt hij niet aan de overeenkomst.

Je mag als koper verwachten dat de woning de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet hoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

Mededelingsplicht en onderzoeksplicht
    De verkoper van een woning is verplicht gebreken aan de woning te melden die het normaal gebruik van de woning in de weg staan, zodat de koper met de gebreken rekening kan houden bij het nemen van zijn koopbeslissing. Dit wordt de mededelingsverplichting van de verkoper genoemd. Daartegenover staat de onderzoeksplicht van de koper. De koper is immers ook verplicht zich actief op de hoogte te stellen van de staat van de woning. Te denken valt bijvoorbeeld aan het inschakelen van een deskundige inzake het opstellen van een bouwkundig rapport.

Er is een verborgen gebrek aanwezig
    Indien een verborgen gebrek aanwezig is, kan de koper de verkoper op grond van artikel 7:17 BW aansprakelijk stellen voor de kosten die deze moet maken om de verborgen gebreken te verhelpen. De verkoper is voor deze kosten aansprakelijk indien vaststaat dat hij op de hoogte was of behoorde te zijn en de koper vervolgens niet heeft ingelicht over het bestaan hiervan. Bovendien is de verkoper slechts aansprakelijk indien het verborgen gebrek een normaal gebruik van de woning in de weg staat. Tenslotte dient ook bepaald te worden of de koper heeft voldaan aan zijn onderzoeksplicht. Immers, indien de koper het verborgen gebrek had kunnen opmerken bij de bezichtiging van de woning, is er geen sprake meer van een verborgen gebrek.

brw mpv
    Bijdrager
    Post count: 11

Afgezien van de aansprakelijkheid.

Ik zou eens contact opnemen met de gemeente, afdeling Bouwtoezicht.
    Op basis van de Woningwet (artikel weet ik zo niet) kun je verzoeken om handhaving op de Bouwregelgeving, mits je belanghebbende bent in deze. Volgens mij is het risico op brandoverslag (en dus een potentieel gevaar voor jou) voldoende om belanghebbende te zijn.

Succes!

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.