Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Ontwerpbesluit Bouwwerken Leefomgeving

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
  • christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180
    #49228 |

Op 1 juli is het Ontwerpbesluit Bouwwerken Leefomgeving verschenen en ik heb dit eind vorige week voor het onderdeel brandmeldinstallaties (BMI) even bekeken. Kort samengevat:  Oude wijn in nieuwe zakken.

Het e.e.a. is terug te lezen in het artikel 4.193 t/m  4.195 voor BMI en 4.198-4.199 voor ontruimingsalarminstallatie (OAI). Er staan in mijn beleving wel een aantal fouten in (artikel 4.195, 4.198 en bijlage 2 bij de andere gezondheidszorgfunctie). Tevens zou ik in bijlage 2 graag bij de verwijzing van doormelding en inspectiecertificaat zien dat het artikel erbij wordt vermeld.

Ben benieuwd wat jullie er van vinden en wat het uiteindelijk gaat worden…

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

Paul WendtPaul Wendt
    Participant
    Post count: 321

ik ook … maar met de vakantieperiode in het verschiet verwacht ik er de komende twee maanden niet veel van.

m
    Participant
    Post count: 20

Helaas, ik ga het toch ook niet doornemen nu de zon schijnt… wat betreft brandveiligheid lijkt het inderdaad voornamelijk een hernummering van artikelen & waar welk voorschrift staat. Daar wordt iedereen vrolijk van natuurlijk, anders verveel je je dood in de weekends.

Enigszins zorgwekkend vind ik wel de wens om meer beslissingsvrijheid over te laten aan gemeenten.

Daar gaat je rechtszekerheid, kan je alsnog overal voor gaan vooroverleggen met allerhande quasi-bevoegde commissies en vage, door B&W zelf maar half begrepen lokale verordeningen door gaan spitten. Ik dacht dat we dáár nu net het Bouwbesluit voor hadden en heel hard aan het proberen waren van de Welstand af te komen. Zit je straks niet met die hele papierwinkel van een moderne aanvraag MET alle onzekerheid van vroeger? Waarom willen we uberhaupt gemeenten meer bevoegdheden geven?

Plus hoop ik niet dat het betekent dat een gemeente Utrecht je straks kan verplichten in je eigen huis isolatie met RC=20, 6-voudig HR++++++ met windmolen, zonnepanelen, WKO & een oplaadpunt voor elektrische bakfiets en hybrid van de buurman te installeren. Maar goed, dat staat er vast allemaal niet in en misschien hebben ze het allemaal wel heel goed uitgezocht.

Als ik bij even bladeren dingen lees als verplichtingen voor 5-jarig toetsen van een EPC ben ik daar alleen niet zo gerust op (artikel 4.155, ook aangestuurd voor nieuwe woonfuncties). Gouden tijden voor adviesbureaus en DGMR? Zou fijn zijn als iemand die zorgen weg kan nemen maar zoals gezegd… ben zelf te lui om het uit te zoeken.

Fijne vakantie allen!

• Deze reactie is gewijzigd 8 maanden, 1 week geleden door  m.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.