Brandpreventieforum Forums Bouw Ontvluchting van woningen

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 74
    #1361 |

Het gaat om het volgende:
    Nieuwbouw complex.

Kelder: stallingsruimte
    Begane grond (zie bijlage): 2 groepszorgwoningen en gezondheidsfunctie
    Eerste verdieping (zie bijlage) ; appartementen
    Tweede en derde verdieping: appartementen.

In totaal zijn er 23 appartementen.
    Hoogste vloer verblijfsgebied: 9,62m.

(bijna) alle appartementen hebben 2 onafhankelijke vluchtroutes. Er is 1 hoofdtrappenhuis (kolom B, rookvrij) en er zijn 3 noodtrappen, zie gearceerde gebieden in bijlagen.

Nu heb ik mijn vraagtekens :?: bij de situatie op de begane grond. Het trappenhuis komt daar uit in de centrale hal (besloten ruimte). Is het nu niet zo dat dit trappenhuis rechtstreeks moet uitkomen in de buitenlucht, zonder nog een andere ruimte te hoeven doorkruisen? Dus zou de centrale hal niet moeten worden uitgevoerd als niet besloten ruimte??
    Of is dit hier n.v.t. omdat het 2 onafhankelijke vluchtroutes heeft?

Deze regel is mij namelijk wel eens verteld bij een ander woningbouwproject. Het verschil daarme is wel dat het in die situatie om een veiligheidstrappenhuis ging.

En de groepszorgwoningen moet ik deze gewoon toetsen op de eisen voor woonfunctie? Ook qua loopafstanden, installaties, compartimentering e.d.

Graag weer jullie deskundig advies!

[mod=Emiel van Rossum]Titel aangepast[/mod]
    begane grond.pdf
    eerste verdieping.pdf

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Miek, ook hier het grote spel over waaraan je moet toetsen en daarbij zijn dit soort woningen inderdaad elke keer weer een uitdaging. maar ik doe een poging :wink:

Het trappenhuis met een uitgang via de centrale hal kan zo op zich prima maar je moet er wel rekening mee houden dat het trappenhuis wel onderdeel uit moet maken van een BC. Wordt vaak niet aan gedacht bij woongebouwen :(

Voor zover ik je bouwplan kan beoordelen moet je de groepswoningen BB technisch toetsen aan woningen <500 gelegen in een woongebouw (tabel 2.115 subfunctie 1a) Dan ga je uit van 2 aparte gebruiksfuncties (2x woonfunctie <500) elke woning moet worden uitgevoerd als sub-bc op basis van art 2.117 lid 2. de niet gemeenschappelijke ruimten zijn dan ondergebracht in een sub-bc zoals dit lid voorschrijft en de niet gemeenschappelijke ruimten worden netjes ondervangen met art 2.117 lid 5.
    In jou geval betekent dit dat naast de woningen ook de zitkamers en en de multifunctionele ruimte (gemeenschappelijk verbl. gebied art 2.117 lid 5) moeten worden uitgevoerd als apart sub bc met een wbdbo van 30 minuten.

Wat de installaties betreft hangt het er van af ven welke soort woonzorg sprake is, zie hiervoor bijlage 1 van het GB

miek
    Bijdrager

Het gebied waar de centrale hal en het trappenhuis (gem. ruimten) in zit word uitgevoerd als 1 BC.
    Deze loopt over alle verdiepingen door. Zo hoef ik ook geen aparte voorzieningen te treffen voor mijn lift (brandwerende deuren).

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

owkeej ! ben nog wel benieuwd naar een evt reactie van andere forumleden op mijn visie mbt tot de sub-bc’s ! Ik blijf dit soort gebouwfuncties erg lastig vinden en vaak is het invullen of het uitgaan van geboufuncties erg bepalend voor de te stellen voorwaarden.

miek
    Bijdrager

idd. de gebruiksfuncties zijn al ingewikkeld.
    De fysio zou je naar mijn inziens moeten zien als gezondheidsfunctie.
    Maar in het gebied van fysio heb je ook kantoor (kantoorfunctie), wachtruime en personeel e.d.(bijeenkomstfunctie), oefenruimte (sportfunctie) behandelkamers (gezondheidsfunctie).
    wanneer de verkeerde gebruiksfuncties worden toegewezen heeft dit gevolgen voor de uitwerking van het hele verdere project.

jansen
    Bijdrager
    Post count: 81

Even een Quick scan. U geeft aan dat het trappenhuis een Rookvrije vluchtroute is. Deze moet volgens mij voldoen aan bouwbesluit artikel 2.170, Te weten:
    Artikel 2.170 permanente vuurbelasting
    Lid 2.
    Een vluchttrappenhuis, anders dan een veiligheidstrappenhuis is niet rechtstreeks bereikbaar vanuit een besloten ruimte waardoor een rookvrije vluchtroute voert, een toiletruimte, een liftschacht of een technische ruimte, tenzij het product van de volgens NEN 6090 bepaalde permanente vuurbelasting en de som van de netto-vloeroppervlakten van dat vluchttrappenhuis, de besloten ruimte, de toiletruimte, de liftschacht en de technische ruimte per bouwlaag ten hoogste 3500 MJ is. Dit geldt niet voor een trappenhuis dat voldoet aan artikel 2.157, vijfde lid.

Kijk hierbij ook naar het SBr info blad 344. Er zijn wel degelijk restricties bij deze vluchtmethode.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Ik zie ook nog een klein vuiltje in het plan. Op de eerste verdieping de vleugel links boven moet de laatste woning vluchten langs een andere woning. Dit mag niet volgens het bouwbesluit. (artikel 2.157 als de woningen subBC’s zijn en 2.156 als de woningen BC’s zijn)

miek
    Bijdrager

ja, ik zie het ook.
    Deze situatie komt maar een keer voor. De verdiepingen daar boven zijn anders.
    Dan zijn die 2 woningen (eerste verdieping) samengevoegd tot 1 woning.

Is er een eenvoudige gelijkwaardige oplosssing voor te verzinnen, zonder dat er direct een noodtrap moet worden aangebracht.
    Als we over het platte dak, een verhard vluchtpad aanbrengen richting de noodtrap rechtsboven.
    Is het probleem dan opgelost?

miek
    Bijdrager

Voor zover ik je bouwplan kan beoordelen moet je de groepswoningen BB technisch toetsen aan woningen <500 gelegen in een woongebouw (tabel 2.115 subfunctie 1a) Dan ga je uit van 2 aparte gebruiksfuncties (2x woonfunctie <500) elke woning moet worden uitgevoerd als sub-bc op basis van art 2.117 lid 2. de niet gemeenschappelijke ruimten zijn dan ondergebracht in een sub-bc zoals dit lid voorschrijft en de niet gemeenschappelijke ruimten worden netjes ondervangen met art 2.117 lid 5.
    In jou geval betekent dit dat naast de woningen ook de zitkamers en en de multifunctionele ruimte (gemeenschappelijk verbl. gebied art 2.117 lid 5) moeten worden uitgevoerd als apart sub bc met een weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag van 30 minuten.

Voor de groepswoningen (subbrandcompartimenten) betekend dat ook dat de kamers moeten uitkomen op een rookvrije vluchroute. En dat die hal dus ook weer een rookwerende scheiding naar de kamers e.d. moet hebben maar ook nog een rookwerende scheiding naar de zitkamer / eetkamer?
    En moet elke kamer dan ook nog eens een apart sub.b.c. zijn of mogen er meerdere kamers in 1 sub.b.c. liggen?

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.