5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #1860 |

Ik ben bezig richtlijnen voor verlaagde plafonds i.r.t. een bovenliggende brandwerendscheiding op te stellen voor de afdeling, echter staat in de NEN2535 2009 dat er bij volledige bewaking een brandmelder achterwege gelaten kan worden indien er voldaan wordt aan bepaalde voorwaarden.
    Nu is mijn vraag mag ik dan wel in die tussenruimte (verlaagd plafond en brandscheiding) een wcd tbv het aansluiten van bijvoorbeeld een lichtarmatuur plaatsen of wordt dit aangemerkt als een ontstekingsbron?

gr

Roy

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

NEN2535 2009

Let op dat deze versie van de norm nog niet aangewezen is in het Gebruiksbesluit. Als gemeente mag je hier nog niet op toetsten.

Ontstekingsbronnen zijn altijd een discussie (ook bij sprinklers).

Ik ben van mening dat een WCD op een niet brandbare ondergrond geen probleem moet zijn. Als dit wel een probleem is, betekend dit dat er boven het plafond altijd detectie noodzakelijk is (bij vol/ged. bewaking) of een sprinklernet. Dit gaat wel erg ver.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Alleen een wcd is geen probleem, lijkt mij. Het gaat er alleen om wat er op die wcd wordt aangesloten. Bijvoorbeeld een beamer boven plafond vast opgesteld. Of een beamer boven plafond met een plafondlift.
    Wat te denken van alle regelcomponenten van een W-installatie die boven een plafond zitten. Veel van die zaken functioneren op 230V en hebben zelf een eigen voedingsunit om daar 12 of 24V van te maken. In mijn ogen allemaal ontstekingsbronnen. Alleen een duidelijke demarcatielijst is er niet.
    Ook de inspectieinstellingen, zowel voor sprinkler als voor brandmeld, hebben hier geen eenduidig antwoord op.

jan brink
    Bijdrager
    Post count: 38

De NPR2576:2005 geeft een definitie van Onstekingsbron op bladzijde 4 artikel 3.6

(samengestelde) producten die tijdens bedrijf vonken kunnen genereren, of een zodanige hoge temperatuur kunnen bereiken dat hierdoor brand kan ontstaan.

henk buurman
    Bijdrager
    Post count: 3

De NEN 2535 1996 geeft hierop IETS meer duidelijkheid. In hoofdstuk 7.1.1 waar gesproken wordt over volledige bewaking wordt een handvat gegeven voor ruimten boven verlaagd plafonds of onder verhoogde vloeren. Het enige dat hierbij altijd een vraagstuk blijft is, waar leg je de grens bij een ontstekingsbron. Hiervoor hoef je dan alleen maar object bewaking toe te passen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.