Brandpreventieforum Forums Gebruik Ontruimingsoefeningen en gebruiksbesluik?

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #1143 |

Hallo forumleden,

Ik heb even een vraag over de ontruimingsoefeningen en het gebruiksbesluit.

In onze (oude) bouwverordening stond een artikel opgenomen dat het verplicht is om tenminste éénmaal per jaar een ontruimingsoefening te houden.
    Nu heb ik het gebruiksbesluit er op nageslagen, en kan ik hier niets terug vinden over ontruimingsoefeningen. Het enige dat ik kan vinden is een klein regeltje in artikel 2.10.1 lid c dat zegt "het verslag van ontruimingsoefningen moet in het logboek aanwezig zijn".

Hoe gaan julie hier mee om, en wat is hiervan jullie mening?

Ik hoor graag

Groet
    Dennis

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

dat klopt, dit staat er niet meer in. Omdat het al in de arbo wetgeving geregeld is staat het niet meer in het gebruiksbesluit.

de arbo controleert alleen wat minder vaak dan wij dus als ik tijdens een controle merk dat de ontruimingsprocedures onvoldoende tussen de oren zit zal ik toch wel een briefje sturen of ze alsjeblieft een ontruimingsoefening willen houden.

arjen
    Bijdrager
    Post count: 17

Waar kan ik dit in de ARBO wetgeving vinden?

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Waar kan ik dit in de ARBO wetgeving vinden?

Nergens

Ontruimingsoefeningen staat niet in de Arbowet en is ondertussen uit het Arbobesluit gehaald.

Dat hoort onder de algemene zorgplicht die de werkgever heeft om "Deskundige bijstand op het gebied van bedrijfshulpverlening" te organiseren in zijn bedrijf. Een onderdeel hiervan is naast opleidingen voor de bhv-er ook zorgen voor oefeningen, maar of dat 1x per jaar of 1x per 3 jaar is, moet intern worden geregeld en de noodzaak moet eventueel blijken uit de risico-inventarisatie&evaluatie.

ruud van liempd
    Bijdrager
    Post count: 189

op http://www.ontruimenmoetjeoefenen.nl kun je terug vinden in welke wetteksten het beschreven is. Het is op dit moment idd zo geregeld zoals Louis al schreef.

y0ze
    Bijdrager
    Post count: 9

Je kan wel opmerkingen maken aan de hand van artikel 2.10.1. Er moeten verslagen van oefeningen in het logboek zitten.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.