Brandpreventieforum Forums Gebruik Ontruimingsinstallatie

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2092 |

Gebruiksbesluit Artikel 2.2.1 Brandmeldinstallaties en Artikel 2.3.6 ontruimingsinstallatie.
    In deze artikelen en in de bijlage wordt aangegeven voor welke bouwwerken onder welke voorwaarden een installatie wordt vereist. Een industriegebouw met een oppervlakte van meer dan 1000 m2 moet worden voorzien van een niet-automatische brandmeldinstallatie en een ontruimingsinstallatie, maar hoe regel ik het volgende:

Een industriegebouw (bedrijfsverzamelgebouw), één bouwlaag, 2000 m2 opgedeeld in twee BC van elk 1000 m2. In elk BC bevinden zich 6 units die worden verhuurd. Voor het totale gebouw zou conform het gebruiksbesluit een niet- automatische brandmeldinstallatie met ontruimingsinstallatie nodig zijn. Mijn vraag is: moet ik nu kijken naar het oppervlakte van het totale bouwwerk of per gebruiksfunctie. Elke gebruiksfunctie in kleider dan 1000 m2 maar bij elkaar opgeteld zijn ze 2000 M2. Indien het gehele bouwwerk wordt bedoeld, waar plaats ik de centrale en wie is hiervoor verantwoordelijk.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

In hoeverre kunnen de gebruiksfuncties los(onafhankelijk)van elkaar worden gezien? zijn er gemeenschappelijke voorzieningen dan als geheel beschouwen. zo niet, dan elk afzonderlijk. dit klinkt heel simpel, maar komt er op neer dat je waarschijnlijk het geheel moet beschouwen. Omdat er gemeenschappelijke:
    – Verkeersruimten;
    – Installaties; of
    – Vluchtroutes zijn.
    Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat je een dergelijk gebouw van een brandmeldinstallatie zou moeten voorzien. Het is doorgaans namelijk volkomen onduidelijk hoeveel risico mijn buurman vormt, terwijl ik mijn toko wel in hetzelfde brandcompartiment heb ondergebracht.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

In hoeverre kunnen de gebruiksfuncties los(onafhankelijk)van elkaar worden gezien? zijn er gemeenschappelijke voorzieningen dan als geheel beschouwen. zo niet, dan elk afzonderlijk. dit klinkt heel simpel, maar komt er op neer dat je waarschijnlijk het geheel moet beschouwen. Omdat er gemeenschappelijke:
    – Verkeersruimten;
    – Installaties; of
    – Vluchtroutes zijn.
    Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat je een dergelijk gebouw van een brandmeldinstallatie zou moeten voorzien. Het is doorgaans namelijk volkomen onduidelijk hoeveel risico mijn buurman vormt, terwijl ik mijn toko wel in hetzelfde brandcompartiment heb ondergebracht.

Je laatste 3 zinnen zijn natuurlijk een eigen mening. Maar je kunt dat natuurlijk niet eisen. Anders zou je in jouw gedachtenlijn elk naastliggend bc ook al is het kleiner dan 1000m2 een bmc laten aanleggen.

Verder sluit ik me bij je eerste stuk aan. Als de brandcompartimenten onafhankelijk van elkaar zijn, dan voldoet iedere gebruiksfunctie aan de eis dat deze niet groter is dan 1000m2, en hoeft er geen bmc in.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.