Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Ontruimingsinstallatie Type A alarmering

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #2042 |

LS,

In een groothandelsgebouw, > 10.000 m2 gebruiksopp. max 500 personen aanwezig, volledige bewaking aanwezig. Hier wordt door de brandweer Type A alarmering geeist.

Zelf denk ik door lage aantal zelfredzame personen en volledige bewaking dat type b voldoende is.

Heeft iemand hier ervaring mee?? Hoe kan ik eventueel met gelijkwaardigheid aantonen dat type b alarmering afdoende is? :?:

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Welke functie van het groothandelsgebouw onder?
    Is het gewoon opslag van goederen?
    Als het een industriefunctie heeft moet je pas boven de 20.000 m² luid A toepassen.
    Waarom is er volledige bewaking?

david knobel
    Bijdrager

Hans,

Groothandel is net een grote supermarkt – vergelijkbaar met een Hanos of Macro. Personen met inschrijving in Kamer van Koophandel kunnen hier inkopen doen.

Volledige bewaking is een bedriijfskeuze – normaal zou je via gebruiksbesluit op gedeeltelijke bewaking komen. Wij gaan net ies verder, maar is een eigen keuze.

Probleem zit hem ook in dat als groothandel je vaak onder winkel wordt geschaard terwijl wij vinden meer bij industrie/lichte industrie te horen.

mvg
    David

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Hans,

Groothandel is net een grote supermarkt – vergelijkbaar met een Hanos of Macro. Personen met inschrijving in Kamer van Koophandel kunnen hier inkopen doen.

Volledige bewaking is een bedriijfskeuze – normaal zou je via gebruiksbesluit op gedeeltelijke bewaking komen. Wij gaan net ies verder, maar is een eigen keuze.

Probleem zit hem ook in dat als groothandel je vaak onder winkel wordt geschaard terwijl wij vinden meer bij industrie/lichte industrie te horen.

mvg
    David

Voor een winkelfunctie > 10.000 m2 geldt volgens NEN2575 luid alarm type A. Gezien de omschrijving lijkt mij dat de winkelfunctie de lading het beste dekt.
    Lichte industrie lijkt me niet, volgens mij hoe meer mensen/’klanten hoe beter. De aanwezigheid van personen is volgens mij bepaald niet ondergeschikt.

J. Nieuwland

j. nieuwland
    Bijdrager

Welke functie van het groothandelsgebouw onder?
    Is het gewoon opslag van goederen?
    Als het een industriefunctie heeft moet je pas boven de 20.000 m² luid A toepassen.
    Waarom is er volledige bewaking?

Industriefunctie > 20.000 m2??. Dit klopt niet (meer) zie de NEN2575 C1:2006. Hierin is de tekst "Totaal gebruiksoppervlak > 20000m2? " vervangen door " Meer dan één verblijfsruimten waarin gezamenlijk meer dan 1000 mensen kunnen verblijven, of één verblijfsruimte waarin meer dan 2000 mensen kunnen verblijven".

J. Nieuwland

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Industriefunctie > 20.000 m2??. Dit klopt niet (meer) zie de NEN2575 C1:2006. Hierin is de tekst "Totaal gebruiksoppervlak > 20000m2? " vervangen door " Meer dan één verblijfsruimten waarin gezamenlijk meer dan 1000 mensen kunnen verblijven, of één verblijfsruimte waarin meer dan 2000 mensen kunnen verblijven".

J. Nieuwland

Niet om nu even wat zand in de discussie te strooien; maar in het gebruiksbesluit wordt de aanvulling niet aangestuurd.

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Ook al wordt deze niet aangestuurd. Gegeven is het feit dat er niet meer dan 500 mensen aanwezig zijn. Al gaat de norm er vanuit dat het gaat om kunnen verblijven.

Maar David je geeft het toch al zelf aan. Voor de brandmeld wordt winkelfunctie aangehouden, dan moet je dat ook doen voor ontruiming. Wat je kan doen is een schrijven sturen met beweegredenen naar de gemeente om toch luid alarm B toe te passen op basis van gelijkwaardigheid. Want als het een grote hal is moet je ook gaan afvragen wat de nagalmtijd is wat dat doet op de spraakverstaanbaarheid.

j. nieuwland
    Bijdrager

J. Nieuwland

Niet om nu even wat zand in de discussie te strooien; maar in het gebruiksbesluit wordt de aanvulling niet aangestuurd.

Ik zal er nog een schepje (zand) bijdoen, het betreft geen aanvulling, maar een correctie!

J. Nieuwland

david knobel
    Bijdrager

LS,

Bedankt voor jullie reactie :) ik ga eens een balletje opgooien bij de brandweer.

mvg
    David

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Op basis van art. 1.4 van het gebruiksbesluit zou je ontheffing kunnen vragen voor de vereiste installatie waarbij je het verzoek natuurlijk goed moet onderbouwen.

Momenteel is er een automatische rookmelder die op 3 criteria detecteerd (rook, temperatuur en CO) met een ingebouwd flitslicht en nou komt ie: een module voor gesproken woord.

Deze melder kan niet als Type A worden beschouwdt maar wel als een Type B plus.

Merk Protec. Heb al een demonstratie gehad en ben er zelf zeer lovend over. De componenten zijn door ieder branddetectiebedrijf in te kopen!

Er staat ook een artikel in de laatste Brand en Brandweer.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.