Brandpreventieforum Forums Rekenen aan brandveiligheid Ontruimingsberekening volgens Bouwbesluit 2012

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 12
    #2473 |

Beste allen,

Ik ben bezig met een ontruimingsberkening volgens (regeling) Bouwbesluit 2012. Nu zie ik dat er toch het e.e.a. is gewijzigd wat mij niet helemaal duidelijk is….

– Voor de opvangcapaciteit binnen een trappenhuis wordt 50% toegedeeld aan de bovengelegen bouwlaag en 50% aan de betreffende bouwlaag zelf… Dit leidt toch tot grotere trappenhuizen in vergelijking met BB 2003?
    – De daalsnelheid per bouwlaag over de trap bedraagt maximaal 30 seconden, dit in vergelijking met de afdaaltijd van 60 seconden die nu nog geldt. Hierdoor kunnen maar de helft van het oorspronkelijke aantal mensen binnen de gestelde tijd een bouwlaag zakken!?
    – De controle op wachttijden zie ik niet staan. Is deze verdwenen of is hier op een andere manier rekening mee gehouden?
    – Naast een eis dat een subbrandcompartiment binnen 1 minuut moet zijn ontruimd zie ik ook staan dat dit voor een bepaald deel binnen 3,5 minuut moet gebueren en een keer binnen 6 minuten. Kan iemand mij uitleggen wat hiermee wordt bedoeld?
    – De ontruimingsberekening moet worden gemaakt in tijdstappen van 30 seconden. Hoe ziet zo’n berekening er dan uit?

Voor mij zijn er momenteel dus redelijk veel vragen. Misschien dat iemand mij een toelichting of een voorbeeld kan sturen.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

klinkt vervelend, maar ik zou het hier proberen (onder het mom "de vervuiler betaalt" :F:
    http://www.rijksoverheid.nl/documenten- … sluit.html

koen meis
    Bijdrager
    Post count: 15

Daarvoor is de 30seconden regeling ook bedacht, in theorie komen niet alle mensen gelijktijdig.

Lees ook goed de termen zoals subbrandcompartiment omdat hierin ook een aantal zaken veranderen qua benaming. Idem met het item van de vluchtwegen.

koolifantkoolifant
    Bijdrager
    Post count: 312

– Voor de opvangcapaciteit binnen een trappenhuis wordt 50% toegedeeld aan de bovengelegen bouwlaag en 50% aan de betreffende bouwlaag zelf… Dit leidt toch tot grotere trappenhuizen in vergelijking met BB 2003?.

Hoeft niet, je hoeft je opvangcapaciteit niet in het trappenhuis alleen te realiseren

– De daalsnelheid …… Hierdoor kunnen maar de helft van het oorspronkelijke aantal mensen binnen de gestelde tijd een bouwlaag zakken!?

Nee, juist niet, ze hebben nu minder tijd nodig om af te dalen. Ik weet niet wat de reden voor de wijziging is, maar 60 sec is natuurlijk wel erg lang om over 2 trapdelen af te dalen. Ik vind 30 sec wel meer realistisch

– De controle op wachttijden zie ik niet staan. Is deze verdwenen of is hier op een andere manier rekening mee gehouden?

Die heeft er in de Regeling BB nooit ingestaan. Wel in NEN 6089.

– Naast een eis dat een subbrandcompartiment binnen 1 minuut moet zijn ontruimd zie ik ook …..

Dit gaat over ruimten waar mensen tijdelijk worden opgevangen. Afhankelijk van de bescherming van die ruimte, mogen ze daar max 3,5 of 6 min verblijven. En taratata.. daar heb je je toetsing aan de wachttijd.. :H:

– De ontruimingsberekening moet worden gemaakt in tijdstappen van 30 seconden. Hoe ziet zo’n berekening er dan uit?

Per halve minuut bepalen waar de aanwezigen zijn. Dit sluit enigzins aan bij de methodiek van NEN 6089

It burns us, preciousssss !!!

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

Er staat een rekentool online:
    http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen … chten.html

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.