Brandpreventieforum Forums Gebruik ontruimings installatie aanleg

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #665 |

Sinds een jaar of 44 exploiteren wij een (semi-commerciële) horeca gelegenheid in een pand dat beheerd wordt door een centrale instantie.

Nu heeft deze instantie in verband met de aanvraag van een gebruiksvergunning besloten om een brand/ontruimingsinstallatie aan te leggen.
    Echter deze installatie is zeer lelijk aangelegd, met leiding midden over wanden (in plaats van netjes weggewerkt zoals alle overige leidingen) met elke 2 meter een speaker die in 4 talen tot ontruiming oproept en handmelders op zeer opzichtige plaatsen buiten zicht van de bar. En signaleringkastjes midden over wandschilderingen. Ook zijn er leidingen binnen het handbereik van het publiek geplaatst, terwijl alles wat voorheen is aangelegd altijd zo hoog mogelijk is gedaan om vernielingen te voorkomen.

Zelf ben ik nog aan het wachten op de nen 2575 en 2535 PDF

Nu heb ik de volgende vragen:
    1. Is een ontruimings installatie verplicht voor commerciële horeca?

2. Schrijft de norm ergens voor dat de leidingen apart en buiten kabelgoten om dienen te lopen?
    Hoe zit het met de (tientallen) speakers? Volgens mij mag een slow-woop toch ook en is er maar een enkele nodig per x-m2

3. Zijn er ook subtiele oplossingen?

tantaman
    Bijdrager
    Post count: 92

Nu heb ik de volgende vragen:
    1. Is een ontruimings installatie verplicht voor commerciële horeca?

2. Schrijft de norm ergens voor dat de leidingen apart en buiten kabelgoten om dienen te lopen?

Hoe zit het met de (tientallen) speakers? Volgens mij mag een slow-woop toch ook en is er maar een enkele nodig per x-m2
    Afhankelijk van hetgeen wat is gesteld in het PvE zijn slow-whoops wel of niet toegestaan.
    Als in het PvE gesproken woord is aangegeven dan volstaat alleen slow-whoop niet.

Aantallen worden niet omschreven in de norm, er wordt gesproken over een prestatieeis geluidsvolume.
    In principe dienen er zoveel signaalgevers te worden geplaatst dat er overal minimaal 65dB geluidsvolume te zijn met dien verstande dat het ontruimingssignaal minimaal 6dB boven het omgevingslawaai dient uit te komen.

eeen en ander is te lezen in de NEN2575.

Verder zou de installateur-branddetectiebedrijf deze vragen ook moeten kunnen beantwoorden.

3. Zijn er ook subtiele oplossingen?
    Ja bekabeling kan ook netjes worden aangebracht.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.