Brandpreventieforum Forums Gebruik Ontgrendelen slaapkamer deur bij brandmelding

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 4
    #1909 |

Geachte lezers,

Even een vraag met betrekking tot het gebruik van een gebouw. In een woonbegeleidingscentrum zijn bewoners die soms even op hun slaapkamer voor kortere of langere tijd verblijven achter een gesloten deur. Vaak geldt dit ook voor de nachtelijke uren er is dan wel personeel aanwezig.
    Deze bewoners zijn niet zelfredzaam. De vraag is nu of er een wettelijke verplichting is dat deze slaapkamerdeuren bij een brandmelding (hand- of rookmelder) automatisch ontgrendeld moeten worden. Ik zou het op prijs stellen indien er een duidelijke regelgeving op dit punt is dat deze dan ook even vermeld wordt.
    Ik heb al door dit forum heengeplozen maar niet meteen een duidelijk antwoord kunnen vinden.

Met dank en vriendelijke groet
    Jan

brand prevent
    Bijdrager
    Post count: 45

Als de mensen niet zelfredzaam zijn mogen van mij de deuren van binnen uit niet op slot zitten. Als dat persé moet dan moeten ze inderdaad ontgrendeld worden. Waar het staat weet ik niet uit mijn hoofd maar is gewoon parate kennis.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Als de mensen niet zelfredzaam zijn mogen van mij de deuren van binnen uit niet op slot zitten. Als dat persé moet dan moeten ze inderdaad ontgrendeld worden. Waar het staat weet ik niet uit mijn hoofd maar is gewoon parate kennis.

Dat staat inderdaad nergens. Dat is een parate duim. Wat wel in de regelgeving staat is dat een dergelijk gebouw ook als celfunctie zal moeten worden beoordeeld. zie hiervoor de algemene toelichting par. 2.3 en de artikelsgewijze toelichting betreffende een celfunctie. Dan komen er hele andere zaken aan de orde dan een deur die vanzelf open moet gaan.

j van daal
    Bijdrager

Even een verduidelijking, de deuren worden niet van binnenuit afgesloten maar van buiten, dus de aanwezige leiding sluit de deur aan de gangzijde af.
    Meestal is dit ook om de andere cliënten te beschermen op het moment dat er problemen zijn.

de groeten en alvast bedankt voor het meedenken.

de groeten
    Jan

brand prevent
    Bijdrager
    Post count: 45

Als de mensen niet-zelfredzaam zijn dan moet dat wel zwart-op-wit staan en dan nog vraag ik me af of je mensen mag opsluiten. Maar ik heb zulke inrichtingen niet in mijn gemeente dus ook geen verstand van. Als je de mensen mag opsluiten dan vind ik dat de deuren eenvoudig en snel te openen zijn door medewerkers, BHV en brandweer. Maar goed dat is misschien weer niet wenselijk omdat andere bewonders dat dan ook zouden kunnen doen?

Even een verduidelijking, de deuren worden niet van binnenuit afgesloten maar van buiten, dus de aanwezige leiding sluit de deur aan de gangzijde af.
    Meestal is dit ook om de andere cliënten te beschermen op het moment dat er problemen zijn.

de groeten
    Jan

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

de groeten
    Jan

Dan valt dat toch ‘gewoon’ onder de celfunctie…

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Lees hoofdstuk 10 van het NVBR boek eens.

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Lees hoofdstuk 10 van het NVBR boek eens.

Als je bij par. 2.6 bent geweest, ben je nog geen steek verder.

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Ik zou het op prijs stellen indien er een duidelijke regelgeving op dit punt is dat deze dan ook even vermeld wordt.

Als de deur niet van binnen uit op elk moment opengemaakt kan worden door de bewoner dan is er naar mijn mening sprake van een celfunctie inclusief de bijbehorende eisen en voorzieningen (zowel bouwkundig, installatie technisch als

Nu wil je dit ondervangen door een BMI de deuren te laten vrijgeven? is dit gelijkwaardig voor alle denkbare scenario’s voor de BIO eisen die gelden voor een cellengebouw?

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Wat dacht je van een niet-gecertificeerde woningsprinkler!

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager

Wat dacht je van een niet-gecertificeerde woningsprinkler!

Of een koevoet aan een touwtje achter een breekglaasje.
    Brand is niet de enige calamiteit die zich kan voordoen.

Waarom niet gewoon toetsen aan een celfunctie. De eisen die daaraan worden gesteld zijn helder. Als het dan vervolgens niet lukt om aan de eisen te voldoen, kun je voor het ontstane probleem proberen een gelijkwaardigheid te bedenken. .

ab
    Bijdrager
    Post count: 205

Ja maar een voet van een koe past toch niet achter zo’n glaasje, dan heb je al een vitrinekast nodig!

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

In BB en in de toelichting op BB staat dwangmatig verplegen. Is dit dan niet verpleging opgelegd door de staat?
    Volgens BB moet je een psychiatrische inrichting weer zien als een zorgfunctie. Daar kunnen mensen ook worden opgesloten op hun kamer.

Joachim BolteJoachim Bolte
    Moderator
    Post count: 2267

Wat dachten jullie van een dubbele toets aan gezondheidszorg en celfunctie, waarbij de strengste eis geldt?

j van daal
    Bijdrager

Geachte lezers/helpers

Bedankt voor jullie antwoorden, van koevoet achter glaasje, dubbele toets, woningsprinkler en alle andere adviezen. Ik werk in gebouwen waar mensen met een beperking wonen, soms zijn dat grotere complexen, soms zijn dat WBC midden in de stad of dorp. In de grotere complexen zijn deuren die met een dopsleutel, die elke dienstdoende collega bij zich heeft, afgesloten. Enerzijds om de bewoner te beschermen tegen andere bewoners maar ook andersom= geen dwangmatige verpleging. Elke medewerker heeft een instructie gehad "Wat te doen bij brand? " met daarbij een groot gedeelte praktijk hoe dan te handelen. Nu zijn er gebouwen waar dan deze afgesloten deuren bij het activeren van een rookmelder van het slot springen, andere deuren doen dat weer niet en blijven bij brandalarm dicht en moeten dan met de dopsleutel geopend worden als er een evacuatie noodzakelijk is.
    Is er dan sprake van een celfunctie waarvan ik zeker weet dat in een PI de deuren niet ontgrendeld worden dmv de brandmeldcentrale. Ook die deuren worden door het personeel geopend bij een eventuele evacuatie. Bouwbesluit is niet erg duidelijk maar steeds vaker duikt de vraag op wat moet er nu precies gedaan worden.

Ik zou het erg op prijs stellen om een passend antwoord te mogen lezen.

Met dank
    Jan

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.