Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie Onnodige uitrukken zijn te voorkomen boete?

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 83
    #886 |

Stuk uit de Gelderlander:

Is dit de oplossing? Of denken wij anders?

Brandweer wil geld zien voor onnodig uitrukken

19 jan 2008, 03:24 – DUIVEN – Als de brandweer te vaak via een automatische alarmmelding moet uitrukken naar een bedrijf of instelling, terwijl daar niets aan de hand is, dan moet daar voortaan voor betaald worden.

VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
    Dat wil Duivens brandweercommandant Berrie de Groot. Op die manier wil hij het aantal oneigenlijke uitrukken in Duiven, vorig jaar 41, naar beneden brengen.

De Groot gaat binnenkort in overleg met Duivens burgemeester Henk Zomerdijk, die toestemming moet geven voor de maatregel. Hij kan dat doen op basis van een landelijke richtlijn die onlangs voor dit soort gevallen is uitgevaardigd.

De Groot zegt dat het grote aantal onnodige uitrukken geen pas geeft. "Als onze vrijwillige brandweerlieden te vaak onnodig worden weggeroepen, krijgen ze daar last mee bij hun werkgever."

Hulpverlening Gelderland Midden geeft alle commandanten de kans deze maatregel voor akkoord voor te leggen aan hun burgemeester. De andere commandanten in de regio doen dat nog niet. Zij proberen eerst via overleg met betrokken bedrijven en instellingen de alarminstallaties en procedures te verbeteren, om het aantal nodeloze meldingen te verminderen. Maar indien nodig willen de commandanten van Didam, Doesburg, Zevenaar/Rijnwaarden en Westervoort de maatregel wel invoeren.

De brandweercommandanten van Doesburg en Zevenaar zeggen dat ze de laatste jaren al succes geboekt hebben om het aantal nodeloze meldingen terug te dringen.
    Commandant Robert Polman van het korps Zevenaar/Rijnwaarden: "Door bijvoorbeeld tips te geven waar een rookmelder moet hangen, waardoor er niemand meer onder staat te roken." In Zevenaar lag het aantal nodeloze meldingen in 2005 op 76. Na de instructies van de brandweer is dat teruggelopen naar 36 in 2007. "En met bedrijven en instellingen die nog te vaak nodeloze meldingen hebben gaan we opnieuw in gesprek." Hetzelfde gebeurt in Doesburg en Didam. In Westervoort neemt de brandweer sinds eind december winkelcentrum de Wyborgh onder de loep. Er wordt gekeken naar de oorzaken van de nodeloze meldingen en daarna komt er een verbeterplan. "Werkt dat niet dan gaan wij ook handhaven", zegt brandweerwoordvoerder Jan Kuijvenhoven. Commandant Bruno Gordijn van Didam onderzoekt de landelijke richtlijn op het juridisch aspect. "Want elders in het land hoor ik dat die niet goed is, dat je niet kunt verplichten te betalen voor te veel nodeloze uitrukken."

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

Hoewel het juridisch erg lastig in elkaar zit, de brandmeldinstallatie is notabene vaak door die zelfde brandweer geeist, denk ik ook dat dit de beste oplossing is. Ik heb van dichtbij gezien dat een korps 90% van de uitrukken naar een oms gaat, hierbij waren de redenen vaak verwijtbare fouten van de eigenaar/gebruiker van het pand.

Ik heb zelfs verhalen gehoord van begeleiders in zorginstellingen die een handmelder indrukken zonder reden, gewoon uit recalcitrant gedrag. De meeste valse oms’en zijn niet door het falen van de installatie maar slecht gebruik, een simpele gebruikersinstructie kan deze valse meldingen tackelen.

henk van buuren
    Bijdrager
    Post count: 222

In de de prestatieeis staat vermeld dat er per oppervlakte of per aantal melders dat er onechte en ongewenste branden mogen voorkomen. Dit is af te leiden uit het logboek.

Wanneer er meerdere onechte of ongewenste meldingen zijn, dient besproken te worden en bekeken te worden wat voor maatregelen genomen kunnen worden om deze terug te dringen.

Ik ben het ermee eens dat er beboet zal worden als deze eis niet wordt behaald als men niets aan de sytuatie veranderd of wenst te veranderen.

Indien er geen logboek wordt bijgehouden dient naar mijn idee direct de kosten in rekening worden gebracht.
    Men dient de alarmen te beperken en indien mogelijk terug te dringen.

Indien men binnen de prestatieeis valt mag men niet beboeten daar men dan voldoet aan deze eis.
    Met vriendelijke groet,

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.