2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2211 |

Ik heb een vraag over de NEN 2535:2009

Je mag de BMC gebruiken als brandweerpaneel als de centrale aan de eisen voldoet.
    op pagina 27-28 bij art. 6.5 staan de eisen dat hand en automatische gescheiden weergegeven moeten worden.

Voor zo ver klopt het nog bijv. Automatische melders begane grond.

Vervolgens op pagina 32-33 art. 6.6 staan de eisen voor de tekening dit bij het brandweerpaneel komt te hangen.

Daar staat bij: b) dat er op de tekening moet staan de detectiezones, waarvan de benaming exact overeen moet komen met tekst die op het brandweerpaneel is toegepast;

Volgens mij kan dit nooit want op de BMC/Brandweerpaneel staat Automatische melders begane grond en niet alleen begane grond wat dus de detectiezone is.

Wat mij veel logischer lijkt is dat er zou staan de de tekst op de tekening overeen moet komen met de zone indeling zoals aangegeven in het PvE.

gr. Bas

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

In een geografisch paneel wordt de groep, van waaruit de brandmelding komt, aangegeven door middel van een LED. De tekening naast het brandmeldpaneel heeft hetzelfde doel, echter zijn er geen LED’s geplaatst. De tekst die op het brandmeldpaneel afgelezen kan worden ( op display of nr/tekst bij LED) moet dus op de tekening aangegeven worden, zodanig dat er geen misverstand kan ontstaan waarvandaan uit het gebouw de melding komt.

De teksten van de detectiezones vanuit het PvE overnemen is niet correct, immers binnen een detectiezone kunnen meerdere detectiegroepen voorkomen.

Misschien had men moeten schrijven dat de detectiezones op de tekening moeten zijn aangeven en dat binnen deze detectiezones de groepen afzonderlijk (met tekst /nr) worden aangegeven. Bijvoorbeeld in dezelfde kleur als de contourlijn van de detectiezone.

J. Nieuwland

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.