Brandpreventieforum Forums Bouw Onduidelijke brandwerendheid-eis

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 52
    #1685 |

Van een adviesbureau heb ik een rapport ter controle gekregen van een nieuw te bouwen gebouw met daarin ondergrondse parkeergarage, supermarkt en daarboven woningen.
    De supermarkt zal worden gesprinklerd. Het adviesbureau stelt voor de brandwerendheid het volgende:

"De interne brandcompartimentscheidingen van de supermarkt moeten 30 minuten brandwerend worden uitgevoerd van de supermarkt naar de aangrenzende (ongesprinklerde) brandcompartimenten. In de andere richting dient een brandwerendheid van ten minste 60 minuten te worden gerealiseerd."

Ik begrijp dit even niet. Volgens mij bedoelt men schematisch dit:

x60 [] x30

Ik snap alleen de toegevoegde waarde niet en ook niet hoe men dit bedacht zou hebben. Als de scheiding gewoon x60 wordt in zijn geheel, is dat toch hetzelfde???

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Brandscheidingen zijn per definitie niet altijd symetrisch. Denk aan een MS-voorzetwand, die dingen hebben alleen een brandwerende werking aan de afgewerkte zijde. Die gespecificeerde eis zal in de praktijk weinig voordeel bieden, maar het is niet hetzelfe als een wand die in het geheel 60 brandwerend is.

marcel veenboer
    Bijdrager
    Post count: 31

Het sprinklervoorschrift vereist een brandwerednheid van ongesprinlerd gebied naar gesprinklerd gebied van tenminste 60 minuten. Dit om externe risico’s op ene eventueel sprinklerfalen te vermideren. Mogelijk hefet de adviseur aantoonbaar gemaakt dat op grond van beperkte permanente vuurlast en/of beperkte gebouwhoogte een reductie van 30 minuten tussen brandcompartimenten onderling mogelijk is.

Op deze wijze ontstaan 2 eisen. Die aan beide zijde van de wand kunnen leiden tot andree constructieve voorzieningen. denk darabij aan het in stand houden van de draagconstructie…

marcel veenboer
    http://www.vector-fsc.nl

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Het sprinklervoorschrift vereist een brandwerednheid van ongesprinlerd gebied naar gesprinklerd gebied van tenminste 60 minuten. Dit om externe risico’s op ene eventueel sprinklerfalen te vermideren.

Dit is achterhaald, de WBDBO-eis is afhankelijk van hetgeen je wilt. Alles tussen 1 en 240 minuten is certifceerbaar. Uit je gelijkwaardigeid moet blijken of er een WBDBO-eis is en hoeveel minuten die dan zou moeten zijn.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.