Brandpreventieforum Forums Gebruik Onderwijs: rookmelders verplicht in alle lokalen?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #1617 |

Hallo allen,

In hoeverre zijn automelders(rookmelders) verplicht in de verschillende lokalen van een gebouw met onderwijsfunctie, in dit geval voortgezet onderwijs?

* reguliere theorielokalen;
    * praktijklokalen met veel elektra aansluitingen;
    * natuur- en scheikundelokalen (waar mogelijk gifdampen e.d. vrijkomen).

Wie kan mij adviseren? Waar kan ik de exacte regelgeving hierover terugvinden?

Vriendelijk dank voor jullie tijd.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Hallo allen,

In hoeverre zijn automelders(rookmelders) verplicht in de verschillende lokalen van een gebouw met onderwijsfunctie, in dit geval voortgezet onderwijs?

* reguliere theorielokalen;
    * praktijklokalen met veel elektra aansluitingen;
    * natuur- en scheikundelokalen (waar mogelijk gifdampen e.d. vrijkomen).

Wie kan mij adviseren? Waar kan ik de exacte regelgeving hierover terugvinden?

Vriendelijk dank voor jullie tijd.

http://www.vrom.nl/gebruiksbesluit en dan in bijlage 1 van het besluit :wink:

koen c
    Bijdrager
    Post count: 8

Dank voor je reactie.

Zou je enige vorm van concrete toelichting kunnen geven op die bijlage?

Er wordt hier geen onderscheid gemaakt tussen verschillende soorten ruimtes binnen de onderwijsfunctie. Bij een praktijklokaal/scheikundelokaal komen hele andere risico’s kijken dan bij een simpel theorielokaal. Maakt de precieze functie van een ruimte dus totaal geen verschil? Onderwijs is onderwijs?

geert klomparends
    Bijdrager
    Post count: 22

Hoi Koen,

In bijlage 1 wordt ook de manier van detectie aangegeven bijvoorbeeld volledige bewaking (alle verblijfsruimten met verkeersruimten), gedeeltelijke bewaking (alleen de verkeersruimten). Ik kan me voorstellen dat je, wanneer gedeeltelijke bewaking is vereist in een enkele ruimte (scheikunde lokaal) detectie zou willen hebben. Volgens mij lukt dat alleen met een goede motivering en overtuiging.

Mijn mening: Gebruik in deze je gezond verstand en je komt een heel eind. Succes

Geert

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

Het document waar naar verwezen wordt (gebruiks besluit) gaat alleen over de veiligheid van aanwezige personen. Voor scholen wordt in de basis geen automatische detectie geeist. Alleen handmelders om de ontruimingsalarminstallatie aan te sturen. Op basis van het aanwezig risico stelt de wetgever dat rookmelders niet noodzakelijk zijn.

Vanuit schade beperking in geval van brand worden er vaak wel eisen gesteld aan de aanwezigheid van rookmelders. Voorbeeld hiervan is de Marsh richtlijn.

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Hoi Koen,

In bijlage 1 wordt ook de manier van detectie aangegeven bijvoorbeeld volledige bewaking (alle verblijfsruimten met verkeersruimten), gedeeltelijke bewaking (alleen de verkeersruimten). Ik kan me voorstellen dat je, wanneer gedeeltelijke bewaking is vereist in een enkele ruimte (scheikunde lokaal) detectie zou willen hebben. Volgens mij lukt dat alleen met een goede motivering en overtuiging.

Mijn mening: Gebruik in deze je gezond verstand en je komt een heel eind. Succes

Geert

Bij gedeeltelijke bewaking moeten ruimten met een verhoogd brandrisico ook gedetecteerd worden. :wink:

janus magnus
    Bijdrager
    Post count: 89

Scheikundelokalen hebben niet per definitie een verhoogd brandrisico, zodanig dat er extra bewaking nodig is.
    Het risico wordt al ondervangen door nodstoppen en gebruikte materialen.

j vroon
    Bijdrager
    Post count: 89

Scheikundelokalen hebben niet per definitie een verhoogd brandrisico, zodanig dat er extra bewaking nodig is.
    Het risico wordt al ondervangen door nodstoppen en gebruikte materialen.

En toen was daar die school die in zijn scheikundelokaal vergeten was een bepaald stofje onder water te houden.
    School ontruimt en brandweer erbij want ineens was het zeer plofgevaarlijk.

(recent voorbeeld uit het nieuws)

Ok, niet helemaal eerlijk misschien maar de wetgever heeft in zijn ongeloofljke wijsheid besloten dat scholen niet gevaarlijk zijn. Iedereen kent de weg, (zeg dat maar tegen een beginnend brugpieper), en het zijn risicoloze gebouwen.
    Sociale onrust wordt niet meegerekend evenmin als de schade via onderwijsachterstanden, herbouw enzovoort.
    Ja, onze wetgever heeft het beste met onze jeugd voor ogen.
    We hoeven niks en doen dus niks.
    (sarcastisch bedoeld)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.