14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2516 |

Even een vraag. Zelf ben ik onderhoudsdeskundge.
    Hoe zit het met instalatie’s welke een certificaat hebben en waar een collega van mij (geen onderhoudsdeskundige) onderhoud doet.

Vervolgens word ivm tijd gebrek door iemand anders de handtekening gezet op de plek van de onderhoudsdeskundige zonder dat die collega (onderhoudsdeskundge) is wezen kijken in het pand. Hoe moet ik hier mee om gaan.

gr,

Henk

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Aankaarten bij je werkgever.

Je kan ook een melding doen bij de CI, de opdrachtgever of via meld misdaad anoniem.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Heren,

Mag ik de vraag eens omkeren! Zonder waardeoordeel, waarom zou het niet mogen… (waarmee ik niet wil zeggen dat het wel mag).

Alvast bedankt voor jullie onderbouwing!

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

gerard waal
    Bijdrager
    Post count: 3

Zie de tabel uit de regeling BMi 2002 en je antwoord word gegeven.

Brandmeldinstallaties per jaar
    Onderhoudsdeskundigen Brandmeldinstallaties

1 – 99 1
    100 – 249 2
    250 – 499 3
    500 – 999 4
    Voor iedere 500 extra 1 extra

Denk niet dat ze elk pand zelf gaan bekijken en onderhouden als onderhoudsdeskundige.

gerard waal
    Bijdrager
    Post count: 3

Zie de tabel uit de regeling BMi 2002 en je antwoord word gegeven.

Brandmeldinstallaties per jaar
    Onderhoudsdeskundigen Brandmeldinstallaties

1 – 99 1
    100 – 249 2
    250 – 499 3
    500 – 999 4
    Voor iedere 500 extra 1 extra

Denk niet dat ze elk pand zelf gaan bekijken en onderhouden als onderhoudsdeskundige.

henk van den noort
    Bijdrager

bedankt mvoor de reactie’s. Ik zal kijken wat ik met deze informatie kan.

jos vroon
    Bijdrager
    Post count: 106

Als de installatie onder de oude regeling valt is het antwoord al gegeven.
    Het is niet toegestaan.
    Als men het onderhoud uit laat voeren door een niet bevoegde monteur en dan achteraf de rapporten laar opstellen/ondertekenen door een bevoegde monteur is men fout bezig.
    Zo fout zelfs dat als de CI daar achter komt men de erkenning kwijt kan raken. Het is een ernstige overtreding die niet goedgepraat kan en mag worden.
    Ook in de nieuwe regeling staan strakke omschrijvingen over wie het onderhoud uit mag voeren.

Kan nog een leuke discussie worden bij je werkgever. Die probeert waarschijnlijk kosten te besparen.

henk van den noort
    Bijdrager

Ik wil Iedereen bedankt voor het mee denken en mee praten. Bovenstaande vraag was een voorbeeld, hoe ik zou moeten handelen als dit voor zou komen. Ik heb bovensaatde gevraagd omdat ik voor mij zelf graag goed en net werk wil afgeven.
    Ik kon er namelijk niks over vinden maar dat is nu wel duidelijk.

Iedereen bedankt

Moderator

Ik lees toch wat tegenstrijdige berichten en het blijft ook een leuke uitdaging. Volgens de Regeling Brandmeldinstallaties 2002 die waarschijnlijk bij je vraag van toepassing is, mag het onderhoud onder verantwoordelijkheid van een onderhoudsdeskundige worden uitgevoerd (artikel 3.7.3) waarbij de tabel zoals reeds in de discussie genoemd eveneens van toepassing is.

Aan de andere kant dient het onderhoud overeenkomstig de NEN2654-1 (wel of niet gecertificeerd) door een onderhoudsdeskundige worden uitgevoerd. De definitie van een onderhoudsdeskundige overeenkomstig de NEN2654-1 luid:
    Persoon die beschikt over een voor het onderhoud van een brandmeldinstallaties vereist bewijs van vakbekwaamheid, en die belast is met en verantwoordelijk is voor het onderhoud van brandmeldinstallaties.

Kort samengevat mag het volgens de Regeling Brandmeldinstallaties 2002 wel, maar is er een beperking vanuit de NEN2654-1, mits je het bewijs van vakbekwaamheid, vervangt door diploma onderhoudsdeskundige.

In afwachting van iedere opmerking, aanvulling en/of aanpassing…

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Ik lees toch wat tegenstrijdige berichten en het blijft ook een leuke uitdaging. Volgens de Regeling Brandmeldinstallaties 2002 die waarschijnlijk bij je vraag van toepassing is, mag het onderhoud onder verantwoordelijkheid van een onderhoudsdeskundige worden uitgevoerd (artikel 3.7.3) waarbij de tabel zoals reeds in de discussie genoemd eveneens van toepassing is.

Aan de andere kant dient het onderhoud overeenkomstig de NEN2654-1 (wel of niet gecertificeerd) door een onderhoudsdeskundige worden uitgevoerd. De definitie van een onderhoudsdeskundige overeenkomstig de NEN2654-1 luid:
    Persoon die beschikt over een voor het onderhoud van een brandmeldinstallaties vereist bewijs van vakbekwaamheid, en die belast is met en verantwoordelijk is voor het onderhoud van brandmeldinstallaties.

Kort samengevat mag het volgens de Regeling Brandmeldinstallaties 2002 wel, maar is er een beperking vanuit de NEN2654-1, mits je het bewijs van vakbekwaamheid, vervangt door diploma onderhoudsdeskundige.

In afwachting van iedere opmerking, aanvulling en/of aanpassing…

100 punten zou ik zeggen, spijker op z’n kop, niets meer aan toe te voegen.

J. Nieuwland

jos vroon
    Bijdrager

Korte aanvulling.

Met "onder verantwoording" wordt gewezen op uitvoering van werkzaamheden door meer als 1 monteur.
    Feitelijk precies hetzelfde als tegenwoordig met installatiewerkzaamheden aan de BMI. Ook daar moet een installatiedeskundige aanwezig zijn als verantwoordelijk monteur.

Het was nooit toegestaan om een niet gediplomeerde monteur los te laten op een installatie. Wel kan een gediplomeerd monteur (deskundig persoon) samenwerken met een niet bevoegde monteur. Zeg maar, Monteur, hulpmonteur.
    Niet ongewoon bij grote installaties.

Moderator

@jos, is dit een eigen interpretatie of staat dit te lezen in de Regeling Brandmeldinstallatie 2002?

jos vroon
    Bijdrager

Dit is mijn reactie, mede als oud inspecteur BMI.
    De regeling mag niet op een andere manier worden gelezen als er "onder verantwoording van" staat.
    De gediplomeerde monteur mag geassisteerd worden door een niet gediplomeerde monteur.
    Dat is de enig toegestane uitleg voor bovengenoemde term.
    Zie ook onderstaande letterlijke quote’s

——————
    regeling BMI 2002
    toelichting artikel 3.7.2.
    Het voldoen aan de criteria van de Onderhoudsdeskundige wordt aangetoond door:
    – MBO-diploma of een verklaring van de werkgever en
    – Diploma Onderhoudsdeskundige van de certificatie-instelling, of het diploma
    Branddetectietechniek II van de NVOB/VEBON.
    ——————
    NEN2654-1
    5.5 Periodieke controle en preventief onderhoud door de onderhouder
    5.5.1 Algemeen
    De periodieke controle en het preventief onderhoud moeten ten minste eenmaal per jaar worden uitgevoerd door
    een onderhoudsdeskundige, met inachtneming van de voorschriften van de fabrikant.

stephan bouwmeester
    Bijdrager
    Post count: 34

in de nen 2535:2009 + C1 2010 staat ondehouddeskundige beschreven onder prestatie eis systeembeschikbaarheid

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.