Brandpreventieforum Forums Gebruik onderhoudscontract BMI

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 1
    #2805 |

Ik wil jullie de volgende vraag stellen;
    Ik heb in mijn pand een BMI hangen incl. geografisch paneel en doormelding via het OMS.
    Ben ik nu wettelijk verplicht een onderhoudscontract af te sluiten met een bedrijf?
    Of mag ik zelf jaarlijks bepalen wie het onderhoud bij mij mag uitvoeren?

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Vanwege de OMS aansluiting ga ik er vanuit dat de installatie van overheidswege is geëist op grond van Bouwbesluit 2012.
    Hierin staat in artikel 6.20 lid 7 het volgende : "Het onderhoud van een bij of krachtens de wet voorgeschreven brandmeldinstallatie waarvoor geen certificaat als bedoeld in het zesde lid is vereist, voldoet aan NEN 2654-1."
    Hieropvolgend staat in lid 8 van hetzelfde artikel: "Het beheer en de controle van een bij of krachtens de wet voorgeschreven brandmeldinstallatie voldoen aan NEN 2654-1."

Vervolgens staat in de toelichting: "Artikel 5.4. NEN 2654-1
    Waar in artikel 6.20, zevende en achtste lid, van het besluit wordt verwezen naar NEN 2654-1 zijn bedoeld de onderdeel 5.3, met uitzondering van onderdeel 5.3.6, en de onderdelen 5.4, 5.6 en 5.7 van die norm
    ."

Onderdeel 5.2 van de NEN2654-1 stelt dat tussen onderhouder en gebruiker een onderhoudsovereenkomst moet worden afgesloten. Dit onderdeel is niet aangewezen vanuit Bouwbesluit 2012. Daarmee kan worden geconcludeerd dat een onderhoudscontract niet wettelijk verplicht is.

Overigens denk ik wel dat het verstandig is om een onderhoudsovereenkomst met EEN branddetectiebedrijf / onderhoudsbedrijf af te sluiten.

J. Nieuwland

duiveltjeduiveltje
    Bijdrager
    Post count: 417

Check voor je het onderhoudscontract afsluit ook nog even de aansluitvoorwaarden van de OMS-verbinding. Zeker als de installatie is geëist. Hier kunnen nog aanvullende bovenwettelijke voorwaarden zijn opgenomen.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.