13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 33
    #2406 |

Sinds kort mogen wij het onderhoud van een aantal BMI van een aantal basisscholen uitvoeren. Het betreft niet-gecertificeerde BMI’s (dus zonder doormelding). De brandweer heeft echter als eis gesteld dat de installaties onderhouden moeten worden.

Tijdens het onderhoud heb ik een aantal zaken geconstateerd welke ik niet had verwacht. Bij een aantal van deze scholen heb ik in het ‘logboek’/mapje een brief van de brandweer gezien waarin alleen een ontruimingsalarminstallatie type C (= type B zonder doormelding) wordt geëist. Wettelijk is er in het betreffende pand dan geen BMI vereist.
    Er hangt een conventionele BMC, met wat slowwhoops in de gangen en hier en daar een handbrandmelder.

Ik heb de installaties beoordeeld als een brandmeldinstallatie (dus op basis van de NEN2654-1). Hierdoor zijn een aantal punten naar voren gekomen zoals te lage accucapaciteit en ontbrekende handbrandmelders bij brandslanghaspels.
    Is dit nu juist? Mag ik zo’n installatie wel als een BMI beoordelen?
    En moet zo’n installatie dan ook door een beheerder maandelijks gecontroleerd worden?
    (wordt nu niet gedaan)

De installaties zijn trouwens bijna allemaal in elkaar geknutseld. Geluidsniveau en geluidstoon (geen slowwhoop) voldoet vaak niet aan de NEN2575. Dus een beoordeling op basis van de 2575 zou ook negatief uitvallen.

richard visser
    Bijdrager
    Post count: 325

Jeffrey, als ik iets lees over type C, verbaasd het mij niet dat er niet gecertificeerd is.
    Je doet je onderhoud volgens 2654-1, lees die eens door, dan vind je vanzelf antwoord op je vragen. Toets de installatie aan de NEN 2535….de installatie toetsen aan de 2654-1 heeft niet zoveel nut…

jeffrey n
    Bijdrager

Richard, het 2535/2654 verhaal lijkt mij duidelijk.

De 2654-1 geeft mij echter geen antwoord op mijn vragen. De vraag is of een installatie met enkele (in sommige gevallen blauwe, of deels blauwe) handmelders als een brandmeldinstallatie kan worden gezien, of dat dit puur als een autonome ontruimingsalarminstallatie moet worden gezien.

richard visser
    Bijdrager

Nee klopt, dit kun je vinden in de (antieke) NEN 2535 uit 1986, daar had je nog A, B en C installaties. C installaties zijn er vanaf 1996 niet meer. De vraag s dus, aan welke NEN2535 moet je het toetsen. Als je kiest voor de NEN uit 1986 zal het best kloppen, als je toetst aan de NEN uit 1996 deut er niet veel van, laten we 2009 maar even helemaal buiten de vraag houden.
    Op je vraag of er een beheerder brandmeldinstallaties dient te zijn, de NEN 2654-1 zegt van wel, maar de normatieve verwijzing is alleen naar de NEN 2535:1996/A1:2002.
    Maar eh….wordt het niet gewoon tijd om die museumstukken te vervangen???

jeffrey n
    Bijdrager

Ik zie dat de NEN2535:1986 nog wel te koop is… maar ik denk niet dat we deze aan gaan schaffen.

Maar eh….wordt het niet gewoon tijd om die museumstukken te vervangen???

Helemaal mee eens. Maar als er al nauwelijks budget is voor een nieuwe koffiezetter heb ik het vage vermoeden dat dit niet zo snel gaat gebeuren.

Ik zal bij ons intern nog eens bespreken welke norm we nu aan gaan houden.

iig bedankt voor je reacties.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Heren, nu worden er toch echt onjuiste conclusie’s getrokken.

Een "luid alarm C-installatie" wordt omschreven in de NEN2575:2000 en niet in de NEN2535, ook niet die van ’86. Met de invoering van NEN2575:2004 is de type C vervallen.

De huidige "brandmeldinstallatie met niet-automatische bewaking en ontruiming type B" is in grote lijnen gelijk aan de "luid alarm C-installatie".Het doel is ook exact gelijk, namelijk de aanwezigen waarschuwen dat het gebouw verlaten moet worden door het indrukken van een handmelder en daarmee het activeren van een slowwhoop geluidssignaal . Niets meer en niets minder.

In het voorwoord op pagina 3 van de NEN2575:2004 staat het volgende: "….type C is vervangen door type B zonder doormelding;…………….."De onderhavige versie is aangepast aan de nieuwe model bouwverordening. Ook hierin worden nog slechts A- en B-installaties onderscheiden ( het vroegere type C is ook in het nieuwe model bouwverordening vervallen)

Roepen dat de installaties maar vervangen moeten worden is wellicht iets te kort door de bocht(vanzelfsprekend goed voor de omzet van het branddetectiebedrijf). Je moet natuurlijk voldoen aan het gebruiksbesluit. Maar hierin is de mogelijk van gelijkwaardigheid (artikel 1.4).

Uit het oogpunt van relatiebeheer, het ontzorgen en adviseren van je relatie zou ik mij hierop richten.

Indien het openbare scholen (primair onderwijs) is krijgt men de centjes van de gemeente, die hebben wel geld, maar er misschien niet voor over (terwijl ze ook nog de eisende partij zijn)

J. Nieuwland

richard visser
    Bijdrager

Bedankt Jan

jeffrey n
    Bijdrager

Ik trap mijn topic van een jaar oud maar eens omhoog…

Er is over de betreffende installaties in de scholen discussie ontstaan over of er nu wel of geen maandelijkse en 4-maandelijkse beheerderstaken uitgevoerd moeten worden. In mijn openingspost heb ik gezegd dat er wettelijk geen brandmeldinstallaties vereist is… daar twijfel ik nu over.

Bij mijn weten moeten er maandelijkse beheerderstaken volgens de NEN2654-1 uitgevoerd worden als de BMI wettelijk vereist is. Gezien de ouderdom van sommige installaties weet ik alleen niet of dit het geval is. Volgens het gebruiksbesluit (2008?) en bouwbesluit (2012) moet er in een gebouw met onderwijsfunctie van meer dan 500m2 minimaal een niet-automatische BMI aanwezig zijn. Hoe zit dit met oudere installaties, zeg uit 1995 of 2005?
    Ik weet dat hier waarschijnlijk de modelbouwverordening van toepassing was, maar ik kan niet vinden wat er geëist was in voor de betreffende scholen.

Voor de duidelijkheid: Het betreft scholen met een vloeroppervlakte van 500m2 tot 1000m2, in de meeste gevallen 1 bouwlaag, soms 2.

Mijn 2e vraag: als er beheerderstaken uitgevoerd moeten worden aan de BMI (NEN2654-1), moet er dan ook automatisch beheerderstaken uitgevoerd worden aan de ontruimingslarminstallatie (NEN2654-2)?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

OAI en BMI zijn installaties in het gebruik.

Deze zijn in de basis op de dag van gebruik, lees NU, van toepassing.
    Ook een bestaande installatie moet in de basis aan de huidige eisen voldoen. Zeker de eis m.b.t. doelmatig onderhoud moet eenvoudig ingevuld kunnen worden.

jeffrey n
    Bijdrager

Wil je hiermee zeggen dat een oude installatie moet voldoen aan hedendaagse normen? Is dit jouw mening, of staat dit ergens in een wettelijk document omschreven? Lijkt mij onzin namelijk.

kruislijst
    Bijdrager
    jeffrey n
    Bijdrager

Ik vind de documenten niet erg duidelijk. Moet ik hier uit halen dat elke bestaande installatie minimaal aan de NEN2535:1996, en de NEN2575:2000 moet voldoen (gezien de bijlage)?

Dan nog zijn mijn vragen niet beantwoord: welke bewakingsomvang is dan minimaal van toepassing in deze scholen?

kruislijst
    Bijdrager
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.