Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie onderhoud door onderhoudsdeskundige

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #2852 |

Collega’s, Ik heb de volgende vraag,

Wanneer in een gebouw een BMI aanwezig is op basis van art. 6.20 van het BB welke niet hoeft te worden voorzien van een inspectiecetificaat, hoeft deze installatie niet niet 1x per jaar te worden gecontroleerd door een onderhoudsdeskundige ?
    Als ik de Regeling BB (art. 5.4) goed interpreteer hoeft men bij een BMI zonder inspectiecertificaat enkel de beheerstaken uit te voeren en is er geen jaarlijks onderhoud voorgeschreven.

Zie ik iets over het hoofd of klopt deze conclusie ?

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

klopt, als het goed is loopt de beheerder vanzelf tegen het gebrek aan onderhoud aan.
    (of dit verstandig is is een andere vraag)

johan
    Bijdrager

ok ! dank je voor de snelle reactie !

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Volgens mij zit het anders:

In Bouwbesluit 2012 artikel 6.20 lid 7 staat: "Het onderhoud van een bij of krachtens de wet voorgeschreven brandmeldinstallatie waarvoor geen certificaat als bedoeld in het zesde lid is vereist, voldoet aan NEN 2654-1."

In regeling Bouwbesluit 2012 Artikel 5.4. NEN 2654-1 staat: "Waar in artikel 6.20, zevende en achtste lid, van het besluit wordt verwezen naar NEN 2654-1 zijn bedoeld de onderdeel 5.3, met uitzondering van onderdeel 5.3.6, en de onderdelen 5.4, 5.6 en 5.7 van die norm."

Het jaarlijkse onderhoud door de onderhouder wordt echter voorgeschreven in onderdeel 5.5 welke dus niet uitgesloten wordt!

J. Nieuwland

kruislijst
    Bijdrager

5,3, behoudens 5.3.6
    5.4, 5.6, en 5,7.

Dit houdt in dat de andere onderdelen (waaronder 5,5) niet zijn aangewezen.

kruisje pietersenkruisje pietersen
    Bijdrager
    Post count: 172

In Bouwbesluit 2012 artikel 6.20 lid 7 staat: "Het onderhoud van een bij of krachtens de wet voorgeschreven brandmeldinstallatie waarvoor geen certificaat als bedoeld in het zesde lid is vereist, voldoet aan NEN 2654-1."

In regeling Bouwbesluit 2012 Artikel 5.4. NEN 2654-1 staat: "Waar in artikel 6.20, zevende en achtste lid, van het besluit wordt verwezen naar NEN 2654-1 zijn bedoeld de onderdeel 5.3, met uitzondering van onderdeel 5.3.6, en de onderdelen [accentueren]5.4, 5.6 en 5.7[/accentueren] van die norm."

Het jaarlijkse onderhoud door de onderhouder wordt echter voorgeschreven in onderdeel 5.5 welke dus niet uitgesloten wordt!

J. Nieuwland

Het spijt met het te moeten zeggen mijnheer Nieuwland, maar artikel 5.5 toch echt uitgesloten. Daarmee is het niet meer verplicht om de onderhouder in te schakelen. Ook is het niet meer verplicht het onderhoud jaarlijks uit te voeren, het onderhoud moet "adequaat" worden uitgevoerd. Definieer adequaat en je kunt misschien wel een hoop op onderhoud gaan besparen…..

X never ever marks the spot

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

In regeling Bouwbesluit 2012 Artikel 5.4. NEN 2654-1 staat: "Waar in artikel 6.20, zevende en achtste lid, van het besluit wordt verwezen naar NEN 2654-1 zijn bedoeld de onderdeel 5.3, met uitzondering van onderdeel 5.3.6, en de onderdelen [accentueren]5.4, 5.6 en 5.7[/accentueren] van die norm."

J. Nieuwland

Het spijt met het te moeten zeggen mijnheer Nieuwland, maar artikel 5.5 toch echt uitgesloten. Daarmee is het niet meer verplicht om de onderhouder in te schakelen. Ook is het niet meer verplicht het onderhoud jaarlijks uit te voeren, het onderhoud moet "adequaat" worden uitgevoerd. Definieer adequaat en je kunt misschien wel een hoop op onderhoud gaan besparen…..

Beetje overbodige reactie lijkt me, ik snap het na één keer ook wel.

Overigens moet er blijkbaar wel een onderhoudsovereenkomst zijn, zie 5.4.1. Ook moet er wel jaarlijks onderhoud (wat daar dan ook precies de definitie van moge zijn) worden gepleegd, zie 5.6.1.1, 5.6.4 (fabrikanten geven over het algemeen een termijn van een jaar aan).
    Volgens mij het doel van de regeling voor dit punt slechts aangeven dat er niet een contractuele verplichting moet zijn met een branddetectie- of onderhoudsbedrijf en dat het onderhoud uitgevoerd moet worden door gediplomeerde onderhoudsdeskundigen.

J. Nieuwland

de pet
    Bijdrager
    Post count: 65

Zo lees ik het ook: de overheid wil niet regelen welke eisen er aan de onderhouder worden gesteld (waarom zou de eigenaar van de installatie het niet zelf kunnen doen) en hoe vaak het onderhoud moet plaatsvinden. Wel staat 5.6 vermeld, het onderhoud moet dus plaatsvinden, zo vaak als nodig en natuurlijk door iemand die weet waar hij mee bezig is.

En over het "besparen": dat de overheid niet verplicht om onderhoud uit te voeren wil nog niet zeggen dat het verstandig is om te besparen. De overheid verplicht mij niet om mijn cv-ketel, server-netwerk, airco, schilderwerk, bedrijfsauto’s e.d. te onderhouden, maar ik vind het toch wel prettig om dat allemaal te laten doen omdat ik geen zin heb dat mijn mensen niet aan het werk kunnen of het werk op onveilige wijze moeten uitvoeren. Dat is mijn verantwoording en niet die van de overheid. En ik ga het ook niet zelf doen, ik heb niet voor niets een ander vak geleerd.

En de mensen die dat onderhoud doen, willen net als wij een fatsoenlijk salaris waarmee ze voor hun kinderen een nette opleiding kunnen verzorgen.

Met andere woorden: op jouw werk en inkomsten kan vast ook wel worden bespaard maar ik neem aan dat je je werk toch zinvol vind en niet verstandig om er op te besparen.

Overigens: zorg zonder BMI onderhoudscontract ook nog even dat je noodstroomvoorziening op 72 uur wordt uitgelegd.

kruislijst
    Bijdrager

wow, het begint bijna filosofisch te worden.

Inderdaad, als iedereen weer zelfvoorzienend wordt en in een grot (met twee uitgangen!) gaat wonen hebben we geen BMI en onderhoudsdeskundige meer nodig.

Nu hebben we het wel vaak nodig en is onderhoud nodig.

johan
    Bijdrager

toch nog een nabrander in deze….

Het bewuste artikel 5.4 in de regeling BB wat het jaarlijks onderhoud uit sluit valt onder paragraaf 5.1. Laat nu paragraaf 5.1 gaan over nieuwbouw. Is het dan zo dat het onderhoud enkel uitgesloten is bij nieuwbouw en dat er dus bij bestaande bouw wel degelijk jaarlijks onderhoud plaats moet vinden ?

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.