Brandpreventieforum Forums Gebruik onderhoud brandslanghaspels BB2012

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 8
    #2503 |

Hallo allemaal,

Kan het zijn dat ik iets over het hoofd heb gezien in het nieuwe bouwbesluit 2012? Ik kan namelijk nergens meer het jaarlijkse onderhoud van brandslanghaspels terug vinden? :roll:
    Artikel 1.16 zegt wel iets over de installaties van hoofdstuk 6, maar helaas niets over jaarlijks onderhoud….

Ik hoor graag jullie mening.

Mvg
    Dennis

johan
    Bijdrager
    Post count: 621

Klopt, ze zorgplicht is geregeld in BB art 1.16, frequentie van onderhoud mag worden bepaald aan de hand van productspecificaties. (zie toelichting)

y0ze
    Bijdrager
    Post count: 9

Hoe moet je dit dan eisen als gemeente? Jaarlijks kan niet, dat staat nergens. Adequaat onderhoud is redelijk vaag.

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

Handhaven? We hebben het over zorgplicht. Een eigenaar/gebruiker moet aan kunnen tonen dat het doelmatig is, en haspels die uit elkaar valt is niet goed…………..

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Hurray, hier ligt weer een kans voor de onderhoudsbedrijven.
    Ik stel voor half-jaarlijks, dat compenseert dan mooi weer de 2-jaarlijkse van de draagbare blustoestellen :twisted:

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat dit noodzakelijk is, maar dat dit niet ligt aan de kwaliteit………….

sorry off topic

henk van den noort
    Bijdrager
    Post count: 8

Het hangt ook van de gemeente af waar je bent. Zo heeft een preventie medewerker verteld tegen een klant dat het niet noodzakelijk is om het jaarlijks te controleren maar 1 x in de 1,5 jaar. Dit terwijl de meeste haspels een jaarlijks OH krijgen.
    Volgens mij is dit afhankelijk van fabrikant en oh bedrijf en niet van de preventie medewerker. Als de haspels maar netjes binnen de termijn worden onderhouden zoals afgesproken is met de overheid (gemente / brw).

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.