Brandpreventieforum Forums Gelijkwaardigheid algemeen Onderbouwing gelijkwaardigheid……….zonder BvB?

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 14
    #499 |

Heeft iemand, ooit een goede onderbouwing gezien voor het toepassen van een sprinklerinstallatie, als gelijkwaardigheid op een groot brandcompartiment > 1000m2?

–kruisje–
    Bijdrager
    Post count: 665

ja

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

ja

Is wel erg kort door de bocht, verklaar je nader.

jarnold ter meer
    Bijdrager
    Post count: 252

ja

Is wel erg kort door de bocht, verklaar je nader.

Ben ook erg benieuwd 8)

feskywes
    Bijdrager
    Post count: 14

Leuk antwoord!

Maar hoe was die onderbouwing dan? (nu kun je antwoorden…….goed) maar ook dat bedoel ik natuurlijk niet. Ik bedoel de ‘onderbouwing’zelf.

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

Vraag ik mij dan ook af hoeveel en welke onderbouwing je wilt hebben.

Gezien de ervaringen met sprinklersystemen hoeft er m.i niet zoveel onderbouwing meer bij.
    Het toepassen van het systeem an sich is de grootste onderbouwing. :?

cu,
    Loe

palmpie
    Bijdrager
    Post count: 1222

Vraag ik mij dan ook af hoeveel en welke onderbouwing je wilt hebben.

Gezien de ervaringen met sprinklersystemen hoeft er m.i niet zoveel onderbouwing meer bij.
    Het toepassen van het systeem an sich is de grootste onderbouwing. :?

cu,
    Loe

500000 m2 BC met opslag van cacou met een sprinklerinstallatie…. is dat gelijkwaardig met een BC van 1000 m2 :wink: 8)

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

ze branden beide uit als je pech hebt, dit is gelijkwaardig.

Een staalopslag van 500 m² en een van 1.500 m² is ook niet gelijkwaardig, maar met de methode BvB wel.

Wat is dus het uitgangspunt van die 1.000 m²? Als we daar nou eens mee begonnen waren in het concept

–kruisje–
    Bijdrager

Wat is dus het uitgangspunt van die 1.000 m²? Als we daar nou eens mee begonnen waren in het concept

wijze woorden

palmpie
    Bijdrager

Heeft 1000 m2 niet te maken met wat de brandweer kan beheersen… :roll: :roll: :wink:

–kruisje–
    Bijdrager

Heeft 1000 m2 niet te maken met wat de brandweer kan beheersen…

defineer beheersen eens

louis van wijk
    Moderator
    Post count: 825

500000 m2 BC met opslag van cacou met een sprinklerinstallatie…. is dat gelijkwaardig met een BC van 1000 m2 :wink: 8)

als die sprinkler die 500.000 beheerst net zoals de brandweer die 1000 beheerst toch wel?

:roll:

–kruisje–
    Bijdrager

als die sprinkler die 500.000 beheerst net zoals de brandweer die 1000 beheerst toch wel?

kom ik weer terug op wat is de definitie van beheersen: een brand in het van sprinklerbeveiligde gebied wordt nooit groter als het maximaal sproeivlak (bij een goede installatie en correct gebruik). Afhankelijk van de gevaarklasse maximaal 300 m2. Ik zie de brandweer dit nog niet nadoen.

Een sprinkler beveiliging is veel effectiever als het brandweer optreden incombinatie met bouwkundige compartimentering. Hierbij kan je als de brandscheidingen op t=30 minuten bezwijken 9.000 m2 in de brand hebben.

Sprinkler geeft in mijn ogen een hogere graad van beveiliging dat bouwkundige compartimenting wat sterk leunt op een brandweerinzet om het niet totaal uit de hand te laten lopen.

Een sprinkler installatie dient wel goed ontworpen, aangelegd en onderhouden te worden. De gebruiken dient zich ook te houden aan de bijhorende gebruiks voorwaarden.

palmpie
    Bijdrager

kom ik weer terug op wat is de definitie van beheersen: een brand in het van sprinklerbeveiligde gebied wordt nooit groter als het maximaal sproeivlak (bij een goede installatie en correct gebruik). Afhankelijk van de gevaarklasse maximaal 300 m2. Ik zie de brandweer dit nog niet nadoen.

Een sprinkler beveiliging is veel effectiever als het brandweer optreden incombinatie met bouwkundige compartimentering. Hierbij kan je als de brandscheidingen op t=30 minuten bezwijken 9.000 m2 in de brand hebben.

Sprinkler geeft in mijn ogen een hogere graad van beveiliging dat bouwkundige compartimenting wat sterk leunt op een brandweerinzet om het niet totaal uit de hand te laten lopen.

Een sprinkler installatie dient wel goed ontworpen, aangelegd en onderhouden te worden. De gebruiken dient zich ook te houden aan de bijhorende gebruiks voorwaarden.

En juist door je laatste alinea moet je een afweging maken waar de grens van een gesprinklerd gebouw moet liggen… :wink: Waarom is er in BvB2007 toch voor een grens gekozen bij sprinkler… :wink: :twisted:

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.