Brandpreventieforum Forums Bouw Onbrandbaarheid leidingschachten

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 220
    #1582 |

Heren en dames deskundigen, graag jullie visie op het onderstaande.

Op basis van artikel 2.83 van het Bouwbesluit moet een leidingschacht (even los van de uitzonderingsmogelijkheden) aan de binnenzijde voorzien zijn van 10 mm onbrandbaar materiaal. In 9 van de 10 gevallen is dit niet echt aan de orde, óf je hebt een uitzonderingsgeval, óf je trekt die schachten op uit een steenachtig materiaal. Je voelt hem al aankomen, ik ben nu met dat 10de gevalletje bezig. Woongebouw, schachten prikken door de compartimentscheiding, e.e.a. wordt opgetrokken uit metal stud. Nu was ik altijd in de veronderstelling dat dergelijke schachten aan de binnenzijde moesten worden voorzien van een onbrandbaar materiaal (houtwolcement, promatect, dat werk). Echter als ik heel kritisch naar mijn wand opbouw kijk, dan bestaat deze uit stalen profielen met daartussen steenwol. Ben ik in dat geval nog verplicht om een onbrandbare beplating aan te brengen? Volgens de letter der wet ben ik dat geval al klaar, zowel staal als steenwol zijn immers onbrandbaar…

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Voor BB art. 2.83 ben je dan klaar.

Steenwol bezit doorgaans klasse A1 volgens de NEN-EN 13501-1 (=onbrandbaar); het metalen stijl- en regelwerk is uiteraard ook onbrandbaar.

Let wel op de eventuele noodzaak van stroken plaatmateriaal op de metalen stijlen aan de schachtzijde om een vereiste brandwerendheid te halen (zie testrapporten). En vanzelfsprekend op de gebruikelijke randaansluitingen, doorvoeren, inspectieluiken e.d.

Overigens kun je houtwolcementplaten in dergelijke schachten niet toepassen. Zijn bezitten doorgaans niet klasse A1 volgens de NEN-EN 13501-1. Dat geldt ook voor gipskartonplaten…. :?

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Leon,

letterlijk staat er:
    Artikel 2.83 schacht, koker of kanaal
    Materiaal toegepast aan de binnenzijde van een schacht, een koker of een kanaal met een inwendige doorsnede groter dan 0,015 m² en grenzend aan meer dan een brandcompartiment, is, bepaald volgens NEN 6064, onbrandbaar over een dikte van ten minste 0,01 m, gemeten loodrecht op de binnenzijde. Dit geldt niet indien de schacht, de koker of het kanaal ligt in en uitsluitend is bestemd voor een of meer boven elkaar gelegen toiletruimten of badruimten.

Er staat dus niet dat er een plaat moet zitten, alleen dat er 1 cm onbrandbaar materiaal aanwezig moet zijn. Steenwol is overigens niet altijd onbrandbaar, met name door de harsen die er in kunnen zitten. Praktisch praat je over een schachtwand zoals ook te vinden in het promat handboek (http://www.promat.nl/files/downloads/63 … 317500.pdf voorbeeld 1.35.30 of 1.35.60, stijlen aan de schachtzijde wel voorzien van strook beplating!). M.i. voldoet dit aan de bedoeling van het artikel, namelijk dat de schachtwanden niet meedoen bij een eventuele brand in de schacht en alleen de installatie-onderdelen een bijdrage leveren.

Trouwens: voldoet een brandwerende deur (bijvoorbeeld Reinaerdt ofzo) aan de eis uit 2.83???? Volgens mij zijn de meeste deuren wel brandbaar….

erwin brinkhorst
    Bijdrager
    Post count: 93

Dat van die harsen of organisch bindmiddel in steenwolplaten klopt inderdaad. Dat kan een invloed hebben. Maar bijvoorbeeld plaattype 204 van Rockwool bezit desondanks klasse A1.

Bij twijfel even bij Rockwool o.g. informeren :wink:

s vreeman
    Bijdrager
    Post count: 273

Mooi compleet verhaal zo, ik ga slapen ;-)

leon
    Bijdrager
    Post count: 220

Mannen, bedankt voor jullie reactie, hier kan ik wel wat mee. De achterliggende gedachte van deze eis heeft dus alleen te maken met het (niet) voeden van een brand in zo’n schacht. Van de WBDBO-eisen staat het feitelijk los (dat dit in de praktijk wel met elkaar te maken heeft laat ik hier even buiten beschouwing).

kruislijst
    Bijdrager
    Post count: 1128

evenals de 43 kg vh eq die als leidingwerk, armaflex en bekabeling wordt ingebracht.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.