6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
  • christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180
    #2573 |

Ik zou graag de volgende kwestie voorleggen:

Stel jullie mogen een voorstel doen om in een gebouw met een onderwijs-, andere bijeenkomst- en bijeenkomstfunctie voor de opvang van kinderen jonger dan 4 jaar een brandmeld- ontruimingsalarminstallatie op te nemen. Wat zou volgens het bouwbesluit 2012 de omvang van de bewaking worden?

Daarbij opgemerkt dat de andere bijeenkomstfunctie (> 1000 m2) brandwerend van de andere functies is gescheiden. De bijeenkomstfunctie voor de opvang van kinderen jonger dan 4 (>200 m2) en met de onderwijsfunctie (> 500 m2) zijn in elkaar verweven.

Tevens vermeld ik graag dat bijeenkomstfunctie voor de opvang van kinderen jonger dan 4 d.m.v. een brandscheiding wordt opgedeeld waarbij beide delen onder de 200 m2 komen. Daarnaast zijn de slaapkamers (als sub BC) brandwerend gescheiden.

Uiteraard heb ik wel een idee maar vind het een lastige en zou dan ook gevoed worden met jullie ideeën, waarvoor bij voorbaat hartelijk dank!

NB als bijlage een kleine indruk van de situatie.
    Tekening.pdf

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

Attachments:
    You must be logged in to view attached files.
    johan
    Bijdrager
    Post count: 621

maakt de kinderopvang deel uit van hetzelfde BC als de onderwijsfunctie ?

zijn de kinderopvang en de onderwijsfunctie aangewezen op dezelfde vluchtroute ?

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator

Bedankt voor je reactie, voor het gemak verwijs ik graag de de bijgaande tekening want daarin staat vermeld dat het KDV in de beide BC van school ligt. Daarnaast zoals (niet heel duidelijk) op tekening vermeld, heeft elke groepsruimte van het KDV (totaal 3 stuks) een eigen deur naar buiten, welke naar de openbare weg leidt.

Hopelijk heb je nu voldoende informatie, zo niet hoor ik het graag.

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

johan
    Bijdrager

betreft bijeenkomst kinderen <4 jaar > 200 m2 en een onderwijsfunctie >1000M2

-Bijeenkomst : volgens bijlage 1 volledige bewaking zonder doormelding
    -Onderwijs : niet automatische bewaking zonder doormelding

Op basis van 6.20 lid 2 : De bijeenkomstfunctie maakt deel uit van hetzelfde BC als dat van de onderwijsfunctie, dus strikt genomen zou ik zeggen dat aan de zwaarste eis moet worden voldaan en dus zou zowel het onderwijs als het bijeenkomstgedeelte moeten worden voorzien van volledige bewaking zonder doormelding.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator

Tot die conclusie kwam ik ook maar de brandweer en ik vinden het in dit specifieke geval nog al een zware eis! Is er een artikel in het bouwbesluit waarmee het bevoegd gezag mag afwijken van dit besluit?

Daarnaast heb ik ook een uitdaging met de NEN 2535 artikel 10.2.1 die zegt nagenoeg hetzelfde als artikel 6.20 lid 2. Wij zouden dan een installatie maken, die onder het niveau van de NEN 2535 ligt en daar is het bevoegd gezag en eventuele inspectie-instelling niet blij mee!?

Wederom bedankt voor het meedenken…

johan
    Bijdrager

is inderdaad nogal zwaar en het heeft ook weinig zin om het hele onderwijsgedeelte te voorzien van volledige bewaking.

Het is natuurlijk altijd mogelijk om je te beroepen op gelijkwaardigheid. In de toelichting van 6.20 onder het kopje gelijkwaardigheid worden hier wat handvaten gegeven. Hier wordt zelfs aangegeven dat wanneer met over goede vluchtmogelijkheden beschikt men kan overwegen om de BMI / OAI achterwege te laten.
    Als we de afwijkingen netjes vast leggen in een PVE lijkt me dit geen probleem.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.