Brandpreventieforum Forums Gebruik Omvang brandmeldinstallatie woonfunctie minder zelfredzaam

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 7
    #858 |

Hallo,

ik heb een vraag over de bouwverordening betreffende tabel 2.6.1 van bijlage 10. Het gaat om de eis van de brandmeldinstallatie voor woonfunctie met minder zelfredzame personen.

Volgens de tabel is:
    – bij een woonfunctie bestemd voor minder zelfredzame personen in combinatie met permanent toezicht, dient volledige bewaking met doormelding aangebracht te worden;
    – bij een woonfunctie bestemd voor minder zelfredzame personen zonder permanent toezicht, dient gedeeltelijke bewaking met doormelding worden aangebracht.

Dit lijkt me vreemd omdat ik zou verwachten waar permanent toezicht is (ik ga er van uit dat dit menselijk toezicht is), dat de eis van de brandmeldinstallatie lager is, dus ik had het eigenlijk precies omgekeerd verwacht.
    Staat dit goed in de tabel en zoja wat is de achterliggende reden hiervan?

Al vast bedankt.

Mvg, Paul Wijnstra

emiel van rossumemiel van rossum
    Sleutelbeheerder
    Post count: 950

De achterliggende gedachte is dat minderzelfredzame personen die permanent toezicht nodig hebben veel zwaardere gevallen zijn, terwijl de mensen die geen permanent toezicht nodig hebben zichzelf doorgaans kunnen redden.

Zelf denk ik dat deze redenering het in de praktijk niet red, ik heb genoeg zware gevallen zonder toezicht gezien, hier word de deur van afgesloten, deze deur kan dan vanuit een soort van particuliere centrale geopend worden en word bij brandmelding geopend.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.