Brandpreventieforum Forums Brandmeldinstallatie en Ontruimingsinstallatie omvang bewaking bij zorgclusterwoning

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Auteur
    Bijdrager
    Post count: 621
    #2981 |

Ik begrijp dat er onduidelijkheid is mbt omvang bewaking in (bijvoorbeeld) een zorgclusterwoning met 24 uurs zorg in een woongebouw. Mijn interpretatie van het BB is als volgt :

-Op basis van BB art. 6.20 lid 1 / bijlage 1 moeten de woningen (woonfuncties) elk afzonderlijk worden voorzien van gedeeltelijke bewaking (verkeersruimten incl de ruimten met verhoogd brandgevaar in de woning zelf).

-De gemeenschappelijke ruimten in het woongebouw waarop de zorgclusterwoningen zijn aangewezen moeten op basis van BB art. 1.4 lid 2 eveneens worden voorzien van gedeeltelijke bewaking.

De grote vraag is natuurlijk… is mijn interpretatie juist ?

jan hus
    Bijdrager
    Post count: 534

het infoblad van BZK gaat daar op in, zie http://www.rijksoverheid.nl/documenten- … -2012.html

johan
    Bijdrager

Jan, dank je ! Ondanks het feit dat het BB letterlijk wat anders zegt is dit een logisch verhaal.

christiaan van de geerchristiaan van de geer
    Moderator
    Post count: 180

Toch vreemd dat bij deze woonfunctie enkel een melder in het halletje voldoende is… De woonruimte wordt dus niet gezien als een ruimte met verhoogd risico voor het ontstaan van brand.

Tevens is een melder conform NEN 2555 in het halletje onvoldoende voor het noodzakelijke geluid, dat ligt (uit mijn hoofd) vanaf 2008 op hetzelfde niveau als de NEN 2575 dus 65 algemeen en 75 dB(A). Iets wat volgens mij heel vaak niet wordt gehaald…

Een feit is objectief als het onafhankelijk is van de mening van mensen, als er geen interpretatie bij nodig is.

j. nieuwland
    Bijdrager
    Post count: 801

Toch vreemd dat bij deze woonfunctie enkel een melder in het halletje voldoende is… De woonruimte wordt dus niet gezien als een ruimte met verhoogd risico voor het ontstaan van brand.
    .

In Brandbeveiligingsconcept (ministerie van BiZa en Directie Brandweer en Rampenbestrijding afd. veiligheidsbeleid)voor logiesgebouwen en bijzondere woongebouwen staat op pagina 25 het volgende:
    "….De belangrijkste plaats van ontstaan van brand is in normale woningen, bejaardenoorden en logiesgebouwen de keuken (met 29, 43 en 23%). Hoewel het niet duidelijk in de brandweerstatistiek tot uiting komt, mag worden aangenomen dat in veel gevallen bij brand in de keuken in bejaardenoorden het keukentje in het appartement van de bewoner is bedoeld. …."

Ik zou deze toch kwalificeren, er vanuit gaande dat keuken en kamer één ruimte is, als een ruimte met verhoogd risico voor het ontstaan van brand.

J. Nieuwland

johan
    Bijdrager

wel een stuk minder loze meldingen op deze manier ;)

hans de jong
    Bijdrager
    Post count: 138

Maar gedeeltelijke bewaking blijft toch gewoon staan als eis? Dus keukens, bergingen (groter dan 2 m²) e.d. moet je toch ook bewaken? Ongeacht de brochure.

johan
    Bijdrager

Maar gedeeltelijke bewaking blijft toch gewoon staan als eis? Dus keukens, bergingen (groter dan 2 m²) e.d. moet je toch ook bewaken? Ongeacht de brochure.

Volgens de schrijvers van de brochure niet dus..

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.